PLA D’ESCOLARITZACIÓ. Decisions de política de l’educació 4
“Cercarem
els espais on sigui, contractarem milers
de professors” – es deia fa pocs dies. Ara ja es rebaixa. En cap cas no s’ha
fet cal càlcul amb dades positives. On són els planificadors? On són els
economistes? Solament hi ha juristes?... Normes i més normes, i de caràcter
prescriptiu, uniformes per a totes les escoles i pobles de Catalunya... o d’España.
Invertim l’ordre de planejament i decisió
que és com haurien d’haver començat els planificadors i economistes. Cada
escola, institut ha de fer el seu càlcul de recursos humans necessaris. El
Departament d’Educació ho necessita d’immediat, abans de final del mes de Juny.
Increment de mestres o professors per
atendre en grups reduïts
A partir del nombre de grups-aula.
Considerant el nombre efectiu d'alumnes.
A
Educació Primària
El model d’escolarització diària reduïda és
de 3 h presencials en grup + 3 hores personalitzades a casa (3+3). Alguns
alumnes podrien fer-ne una de personalitzada a l’escola (4+2) per atenció
intensiva.
Cal demanar a les famílies i orientar la
seva opció de matí 10-13h o tarda 15-18 h. Les intensives seran 9-10h o 18-19h.
Es podran produir variacions funcionals acordades i possibles per criteri pedagògic
o necessitat familiar.
Increment de 0,4 per grup o de 0,4 per 25
alumnes
N grups * 0,4 Ex. 12 grups * 0,4 = 4,8
docents d’increment
N alumnes / 25 grup * 0,4 Ex. 240 alumnes / 25 = 9,6 agrupats * 0,4 =
3,8 d’increment
Ajustament. Si són 11 docents i no 9,6 (teòric),
l’increment de 3,8 es redueix a 2,4.
Correctius qualitatius: relleu (no
increment) de mestres aïllats per Covid-19
A
Educació Infantil
Escolarització parcial amb educació familiar
cooperativa. Famílies agrupades amb cinc infants en una llar que aniran a
escola dos dies.
Les assistències a l’escola de grups de cinc
infants es conjunten amb d’altres cinc, part del temps: 10-12h i 11-13h dos dies
setmana. Amb deu infants, activitats corals i dinamitzadores.
Assistència dos dies setmanals, dues hores *
2 = 4 hores
Reagrupaments de 5 infants (Considerar les
agrupacions cooperatives de famílies).
Reagrupaments de proximitat familiar o veïnal
de diverses edats 3-5 anys)
N infants / 25 cicle * 0,4 Ex. 110 infants / 25 = 4,4 agrupats * 0,4 =
1,76 educadores d’increment
Ajustament. Si són 6 educadores i no 4,4 (teòric),
l’increment de 1,76 es redueix a 0,16.
Les educadores tindran 3h * 3d = 9 hores amb
infants agrupats. Disposaran de 5/6 hores
per atencions de reforç, personalitzades (intensiva) als alumnes que més
ho necessitin. (De 9 a 10h, o alguna tarda. Individual o amb dos o tres
infants).
Correctius qualitatius: relleu (no
increment) de mestres aïllats per Covid-19
A Educació
Secundària
El model d’escolarització diària reduïda és
de 3 h presencials en grup + 3 hores personalitzades a casa (3+3) amb treball
cooperatiu telemàtic en equips. Alguns alumnes podrien fer-ne una de
personalitzada a l’escola (4+2) per atenció intensiva.
Cal demanar a les famílies i als mateixos nois
i noies preveient equips de treball (grup natural de Súnion) i orientar la seva
opció de matí 10-13h o tarda 15-18 h. Les intensives seran 9-10h o 18-19h. Es
podran produir variacions funcionals acordades i possibles per criteri pedagògic
o necessitat familiar.
Aprenentatge molt centrat en projectes interdisciplinaris.
Articulats amb lliçó comunicativa diària del professor tutor o altre habitual.
Increment de 0,5 per grup o de 0,5 per 30
alumnes
N grups * 0,5 Ex. 12 grups * 0,5 = 6
docents d’increment
N alumnes / 30 grup * 0,5 Ex. 360 alumnes / 30 = 12 agrupats * 0,5 = 6
d’increment
Ajustament. Si són 33 docents previstos per
a 12 grups de 30, l’increment és net: 6 professors d’increment.
N alumnes / 30 grup * 0,5 Ex. 270 alumnes / 30 = 9 agrupats * 0,5 = 4,5
d’increment
Ajustament. Si són 33 docents previstos per
a 12 grups de 30 i corresponen 25,2 (teòric per als 270 alumnes), queda absorbit l’increment
de 4,5. No cal increment de professorat.
Correctius qualitatius: relleu (no
increment) de professors aïllats per Covid-19
Ampliació de nous espais
Si es fa escolarització presencial reduïda en
doble torn, no caldran nous espais. Si el centre funciona amb un nombre de grups
inferior a la seva capacitat es poden fer grups simultanis.
Es poden adequar alguns espais, els que ja
eren per a desdoblament i alguns més. No s’han de perdre espais de laboratori,
taller, música-dansa, trobada comunitària.
Per a educació secundària, es podria
considerar alguna extensió a espai proper: centre cívic, espai municipal, espai
parroquial, biblioteca pública, associació cívica.
Per a educació infantil, cal comptar amb l’organització
cooperativa de les famílies i oferir espai cooperatiu a aquelles que no tinguin
cap possibilitat.
Per a educació primària es poden fer variacions
ajustades segons temps meteorològic. Sortides de natura, parcs i jardins, motricitat
expansiva, exposicions i museus
Recursos a la desinfecció
Cal preveure.
· Sabó, gel,
mascaretes, guants segons necessitats.
· Personal de neteja
present (com hem vist en el Parlament), el necessari
· A Educació Secundària,
poden ser servei comunitari els alumnes ben instruïts i equipats.
· També podrien anar
a fer servei a escoles d’educació infantil i primària.
Martí Teixidó, pedagog dr.
Ha estat mestre, director, inspector y professor d’universitat
(1968-2016)
11 de juny de 2020
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada