dijous, 23 d’octubre del 2025

La casa nostra. Educació d'una nova generació.

 

 La casa nostra. Educació d'una nova generació

 

Comèdia de situació a la Televisió de Catalunya. En català, sí. Retratant-nos amb les nostres dèries. Som com som i no cal preocupar-se per ser millors. Tot plegat!

"Una estructura de personatges arquetípics i escenaris similars, i de temàtiques properes per a l’audiència objectiu, entre trenta anys i quaranta-cinc: els preus dels lloguers, la massificació turística de Barcelona, la gentrificació, els problemes per a trobar parella, el sexe o, directament, la crisi dels trenta i les dificultats per a madurar." [VilaWeb, avui 23 d'octubre, citació i imatge].


Tot per l'audiència i més, per superar els altres emissors. Ens consolem pensant que normalitzem el català; sí el paracetamol treu el dolor però ocultra la causa. La cultura, la paideia grega, la humanitas romana. donaven un modelatge del qui ha de ser l'humà, home i dona (Ulisses, Telémac, Penélope) idealitzat. Aquestes sèries que solament ens mostren com som, ens fan distreure i riure una estona. Per als qui han assolit una formació i autonomia mental (cognitiva i emocional), cap problema. Com quan les famílies burgeses es distreien  amb pseudopornografia, en privat. Però, quan hi ha formació, hom necessita més que passar l'estona i vist un episodi, vistos tots. 

(Així ho vam analitzar amb els alumnes (14 anys) de 1979 que seguien Starky & Hutch. Va disminuir l'interès i ells mateixos van centrar l'atenció en Kunta Kinte i Raíces). Jo els vaig proposar que el dissabte vespre, a casa, veiessin Esplendor en la hierba d'Elia Kazan que projectarien a TVE, desafiant-los a tractar el tema amb els pares. A ciències socials els podia proposar veure a casa La barraca de Blasco Ibáñez).

 

 
La comunicació és avui la funció social de relació, emancipada de la religió que en temps molt reculats acomplia les tres funcions socials: cultura (nutrició),  comunicació  (relació) i educació (reproducció). La comunicació no solament és informació, entreteniment i espectacle per atraure audiència.  Certament acompleix una funció terapèutica  de consol: 'tranquil,  em passa el mateix que a tothom'. És el modelatge social, normalitza els comportaments i en el cas d'infats i joves és educació, educació més potent que l'educació familiar i l'educació escolar. Solament mestres i professors conscients (líders d'opinió), molt formats i dedicats poden fer una "mediació educadora" cognitiva i emotiva que susciti la consciència i llibertat d'elecció (gustos i gratificacions) en els alumnes. La mediació no és anar a la contra,  no és adoctrinament, no és ideologia. És la conscientització promoguda pel pedagog Paulo Freire que comporta: 1 observar dades, fets, realitat; 2 dialogar amb la diversitat de valoracaions; 3 distingir evidències de construccions de ficció o ideològiques; 4  consciència personal i llibertat d'elecció. Siguem conscients, ho ha constatat la Mass Communication Research, es produeix l'efecte acumulatiu... si no hi ha mediació. 'Plats bruts' va educar una generació, 'La casa nostra' n'educarà una altra. Els col·legis i instituts ocupats en competències , proves PISA i proves PAU? 

 

 

 

Jo, adolescent, em vaig formar llegint: El coraje de vivir de Van der MeerschEls altres catalans de Paco Candel, El crit de la consciència de Martin L. King ... amb la cançó de The Beatles i de Joan Baez i nova cançó catalana i folk ... amb el cinema neorealista italià (Roma, città aperta). Televisió?, poca: teatre de Jaime de Armiñán (Tiempo i hora) i el primer teatre català a TVE (Mar i cel de Guimerà). El que es llegeix i veu entre els catorze i divuit anys orienta la vida. En el meu cas, l'ensenyament escolar va suscitar tot això que la família no em podia donar.

 

dijous, 16 d’octubre del 2025

Pedagogía, la ciencia de la educación. Absténganse los aficionados y diletantes.

 ¿Se sigue enseñando con asignaturas académicas creadas según el modelo de las ciencias del siglo XIX?

El bachillerato al que se ingresaba a la edad de diez años era selectivo, para los más inteligentes aunque, en general, sólo eran los inteligentes o no tanto, hijos de clases sociales acomodadas.

La sociedad actual ha decidido extender la educación a todos los ciudadanos desde los tres a los dieciséis años con carácter comprensivo y en algunos países incluso hasta la mayoría de edad a los dieciocho años.

Epistemología e interdisciplinariedad.  Aportación muy necesaria. Venimos de la especialitazión científica del sigo XIX, un gran avance para que la diversidad científica configurara su estatuto propio: finalidad, demarcación, metodologia i exclusividad. De ahí se configurólal enseñanza media con disciplinas acadèmicas. Ya no sirve este modelo culturalista especializado. La enseñanza debe proyectarse i desarrollarse con pedagogía, la ciencia base de la educación.

La pedagogía es, de por sí, plenamente interdisciplinaria. Parte del conocimiento aportado por las otras ciencias sobre la educación y el aprendizaje. Integra el conocimiento especializado de todas ellas. Considera las finaidades que presenta la filosofia (las filosofías) de la educación y decide. Desarrolla propuestas de acción que deberan ser evaluadas empíricamente. Atiende i analiza los resultados y el impacto.

Ciertamente, la pedagogía puede ser la ciencia y profesión más compleja, desacreditada por tantos que hablan de pedagogía sin haberla estudiado. Nada le es ajeno. Ya escribió Herbart, el sistematizador de la pedagogia derivada del fin del a educación: la pedagogia sistematiza pero el conocimiento debe ir a buscarse en las diversas ciencias. Comenio, el primer pedagogo científico con la Didàctica Magna,  partió del las capacidades del educando, suscitó el desarrollo de la intuición en el aprendizaje, diseñó método de enseñanza de diversas lenguas e inventó el libro escolar ilustrado.

 

De la globalización a la interdisciplinariedad 

El conocimiento inicial no se aprende por àreas especializadas, asignaturas o matèrias. Decroly ya introdujo la globalización (mucho antes del concepto actual) como entrada global a los conocimientos estableciendo relaciones asociativas. Así se amuebla el cerebro donde cabrán los conocimientos bien clasificados. De la globalización del aprendizaje en educación primària a la interdisciplinariedad en educación secundària y primeras assignaturas científicas/humanísticas en blachillerato. La cultura integral se adquiere y desarrolla con la educación hasta los dieciocho años. Después ya sigue la especialización, universitària, profesional, con la formación adquirida que debe ser continua actualizándose con la práctica cultural.

Cultura, proceso educativo, formación continua, conocimiento i comunicación se superponen ya que son distintas formas de desarrollo del animal humano y social. En la sociedad de la comunicación se aporta mucha, en abundancia, información. La información no és conocimiento. La información és social, el conocimiento es personal. Sólo la información deviene conocimiento para cada uno a través de su formación. Cuanto más uso se haga de la inteligencia artic¡ficial IA, más se debe sesarrollar la inteligencia humana IH para evitar que un exceso de información nos mantenga en la ignorancia.

 

Veure fitxa
Cultura, educació, coneixement i comunicació
-- Article --
 Autor/a: Teixidó i Planas, Martí
 Matèria:  Educació - Catalunya - Història - S. XXI
 Publicació: Catalunya i futur
 Col·lecció: Publicacions de la Presidència ; 48


 

Instituïm l'educació a Catalunya 👈 enlace a Linkedin


 

Venim de l’Antiga Grècia

 
  

Podem accedir al Món


 

SISTEMA EDUCATIU / SISTEMA ESCOLAR

pilars personals, socials i culturals

Preàmbul

Lleis d’educació canviants, contraposades i extenses no han garantit el bon funcionament de l’ensenyament i aprenentatge a les institucions escolars. El funcionament efectiu es produeix a cada establiment. Convé reconèixer la màxima iniciativa i també responsabilitat a  cada institució escolar que correspongui al reconeixement professional i social assolit.

Catalunya ha d’instituir l’educació des de la seva realitat, necessitats i finalitats, sense condicionaments externs. La decisió política ha de ser clara per a tots els ciutadans i per tant breu. Cal posar tan sols els pilars i l’orientació del sistema que garanteixi unitat i diversitat.

L’organització i estructura bàsica s’ha de fer amb criteri científic i professional comú i estable per a totes les institucions. Cada institució ha de fer el seu projecte, garantint les bases acordades però amb la pròpia identitat. Convé que els ciutadans puguin escollir l’establiment escolar, no per nivell o resultats d’aprenentatge dels alumnes, sinó per oferta diferenciada la que pugui ser més adequada als seus fills amb valors  i opcions que atrauen la confiança dels pares.

Tanmateix, cal trobar un sistema que superi la confrontació de titularitat dels establiments, públics o privats. Sobre la base de servei als ciutadans exercit per professionals, es proposa un  model que distingeixi la direcció institucional participativa de la direcció pedagògica professional. Repensem models escolars de patronat vinculant els establiments escolars a institucions i grups reconeguts socialment que contribueixen a definir identitat pròpia i a vetllar per una bona gestió des de la proximitat.

dilluns, 8 de setembre del 2025

Carta a la direcció política de l'educació a Catalunya. 8 de setembre, 8:15 h. Primer dia del curs.

Carta a la direcció política de l'educació de Catalunya

Consellera d'educació. Senyora Ester Niubó

"L’èxit de l’alumnat, la millora a l’atenció a les necessitats de suport educatiu i l’equitat educativa són els reptes del nou curs escolar" [https://govern.cat/salapremsa/]

Ha comparegut públicament per comunicar les accions de millora projectades per revertir els mals resultats escolars. menys (-) alumnes per classe, més (+) professors, més (+) atenció a les matemàtiques, més (+) atenció a la lectura, més (+) escolarització d'infants als dos anys, més (+) aules d'acollida, més (+) tallers d'anglès, cribatge (+) per dificultats d'aprenentatge, més (+) suports psicòlegs, fora (-) mòbils de l'aula.

 

Tot consisteix en  més i més i en alguns casos menys. Tot es redueix a quantitat, com en el sistema econòmic actual que no es veu altra cosa que resultats numèrics, beneficis. Això no s'adiu amb l'educació que és procés, no serveix de res. I d'entrada ja es pot pensar que no té sentit. No ens funciona l'ensenyament a Catalunya, ho diem pels resultats escolars (numèrics) i volem millorar els resultats, els de lectura i matemàtiques, els més escandalosos. Volem fer més del mateix què fèiem, no anem a les causes, volem millorar per separat cada aprenentatge i no veiem la causa global, que l'ensenyament no funciona i no revisem la manera d'ensenyar. Tanmateix solament veiem causes externes: alumnes amb dificultats, alumnes nou vinguts, falta de personal, falta de recursos... i donem per suposat que ensenyem bé.

Em centro en l'ensenyament-aprenentatge sense posar en dubte que avui s'ha de fer amb visió 'educacional'. Hi ha docents que pensen que tornant a un ensenyament 'instruccional', un ensenyament selectiu, resoldríem els problemes. Això corresponia a una societat que educava amb la família i unes pautes socials marcades per la religió i la tradició; l'escola solament havia de fer l'alfabetització i la instrucció elemental. Ara bé, malgrat la dispersió educativa generada per la comunicació de masses i el consum, per la llibertat personal que garanteix la democràcia i per la diversitat cultural efecte de les migracions, la institució escolar té la funció específica de l'ensenyament i de promoure el millor desenvolupament personal de cada alumne. Per tant és amb els aprenentatges que l'alumne s'educa per viure en aquesta societat complexa i les moltes oportunitats possibles.

La desorientació de l'ensenyament rau en no haver fet bé el pas de l'escola tradicional dels il·lustrats (s XIX) a l'escola activa personalitzadora. A España es va voler generalitzar amb la Ley General de Educación de 1970, una bona llei però sense finançament. Prenia les encertades i consistents orientacions de la UNESCO, publicades amb l'informe Aprender a ser (1973) que té tota la vigència. Avançava molt poc a poc, però a Catalunya que vàrem associar l'escola catalana a l'escola activa teníem força experiències reeixides, en ambients socials benestants i també en ambients socials desfavorits (no comparem resultats sinó progrés d'aprenentatge dels alumnes). En conjunt, les escoles d'España mantenint un ensenyament tradicional, van anar incorporant procediments de l'escola activa, pausadament, i per això avui assoleixen millors resultats escolars (no millor educació). A Catalunya és va accelerar el procés per fer l'escola catalana amb la immersió (1984), per la incorporació de la instrucció informàtica (TOHAM, PIE, PMA) i per la LOGSE (1990) que incorporava el projecte educatiu de centre, aprofundia la fonamentació psicològica i encarregava el desenvolupament curricular tots els docents, sense formació pedagògica. Tot plegat l'any 2000 entrem en la febre de la innovació que la mateixa Administració impulsa, amb increment de despesa fins el 2010. Ha quedat enrere la renovació pedagògica, pas a pas, mantenint aprenentatges tradicionals renovant-los amb nous procediments i tècniques i màquines (com la pedagogia Freinet) i ens hem perdut en el mar de la innovació i la transformació oblidant aprenentatges clàssics (com ensenyar a llegir i com ensenyar a calcular). Això també ha arribat a la universitat que forma acadèmicament els docents, amb matèries especialitzades però no professionalment amb experiències i una visió sistèmica. Lamentablement, la causa de fons del fracàs de l'ensenyament actual és que, en general, els mestres i professors recents no saben ensenyar i que els clàssics ja han sortit del sistema. Situació greu, molt greu, que no podrem adreçar abans de cinc anys, fent-ho mol bé.

Hom admet que ha estat en els darrers deu anys el retrocés de l'ensenyament. Efectivament, s'ha aguditzat. La direcció política no ha de ser necessàriament professional de l'ensenyament sinó tenir la confiança política del govern i el president. Però, en aquest cas, ha d'escoltar els científics i professionals que el departament ha d'haver seleccionat per competència, no sols per contacte i confiança. Diguem que en els darrers deu anys, cinc conselleres i consellers no han comptat amb experts (per anys de docència) i pedagogs (per estudi de les ciències de l'educació). I així, ja abans amb el conseller Maragall es donaven solucions uniformades: instituts escola i  programa d'informatització 1X1; amb la consellera Rigau programa d'activitats de lectura i assessors de llengua i interculturalitat. Iniciatives fragmentades que no veuen l'educació-ensenyament com a sistema.

 

 

Obsessionar-se amb els resultats d'aprenentatge, obsessió contagiada per les proves PISA de l'OECD, organització empresarial, no pedagògica, encara ens ha dut a més mal borràs. Fins i tot a Finlàndia, que va ser el nostre referent inicial, l'ha afectat l'epidèmia PISA. No aspirem als resultats de PISA de Korea del Sud o Singapur pels costos personals que coneixem. Centrem l'atenció en el procés d'aprenentatge que es juga entre professors i alumnes amb interaccions reactives complementàries que és on hem d'actuar. Considerem les variables d'entorn social cultural ambiental, avui marcats per la comunicació de masses i mirem com hem de fer 'mediació educadora escolar', entre les aptituds dels alumnes i els seu interessos condicionats i les seves necessitats vitals. (Ho feia molt bé Daniel Pennac a secundària segons que ell explica a Chagrin d'école / Mal d'escola, 2009). No ens quedem amb resultats de proves i acreditació acadèmica. El que compta a l'escola és el valor afegit a la vida de cada alumne, no el resultat escolar que certament s'ha de considerar. I no ens quedem amb el resultat escolar i guaitem a posteriori quin impacte ha tingut en la seva vida personal i cultural.

 

A la vista de l'explicació sistèmica hem de seqüenciar l'acció pedagògica que evidentment adequarem a cada matèria cultural que s'ha de conèixer bé.

 

 

   [InspEdu/Avaluació 1996]

 

L'ensenyament dels il·lustrats era bàsicament instruccional bàsic i els seleccionats, ja als deu anys, seguien un ensenyament selectiu (qui no sap, no passa, repeteix; si repeteix massa ja abandona). En un ensenyament comprensiu dels tres als setze anys hem de partir de l'interès personal per viure, fer i saber. Si sols té el que li dicta la comunicació de masses i consum, la pedagogia ha inventat la motivació. La motivació l'extreu el mestre de les aptituds personal diferenciades, siguin les que siguin (activisme, atenció múltiple,  comicitat, agudesa, imaginació, grafisme) i el va connectant  als aprenentatges. L'avalua en funció del seus progressos que és el rendiment personal de les seves aptituds. Amb això assoleix el seu aprenentatge que correspon, o no, a l'estàndard social però que hi arribarà segur si hem activat l'interès i el valorem pel seu rendiment personal. Si no hi arriba, per dificultat evident, el seguim ajudant amb activitats de recuperació. Atenció als alumnes sobrats que s'avorreixen. Cal mantenir-los actius amb aprenentatges creatius d'ampliació. Amb aquests sí, més i més complex.

Els resultats escolars amb reactius de proves  serveixen per valorar sumativament l'eficàcia del sistema escolar i interessa a la política educativa. De tant en tant, resultats de proves estàndard ajuden els docents a afinar el seu criteri avaluador, especialment si ho tracten en situació d'equip. Es corregeix la miopia personal i es comparteixen procediments didàctics eficaços que esdevenen formació contínua.

Fugim de la confrontació d'ensenyament tradicional magistrocèntric amb l'ensenyament paidocèntric. No és assumpte de dos, sinó de tres. Plató representa l'ensenyament acadèmic centrat en el coneixement, l'Escolàstica consagra el professor doctor i Rousseau clama per considerar l'infant amb identitat pròpia. Cada nova visió no nega l'anterior sinó que la completa.  Cal veure la relació triangular sense contradicció: alumnes, professors i la cultura com a referent comú

                                                                                                   CIMIE2023  Martí Teixidó

 

          

 

 

Considerem mesures alternatives per corregir la situació actual.

La direcció política tan sols ha d'atendre dues competències.  Posar el marc comú bàsic i impulsar la iniciativa i responsabilitat dels professionals en acció d'equips de centre i de col·legis professionals.  Preveure i assignar els recursos personals, materials i econòmics amb caràcter general  compensant necessitats dels centres. La retribució dels docents és la primera despesa que cal preveure. La retribució inicial, avui, ha de ser de 4.000 € per cobrir habitatge, manutenció, transport, despeses professionals (ordinador, connectivitat, paper, congressos) i despeses de cultura (llibres, cinema, música, teatre, viatges).

 

La primera i determinant mesura és que els centres tinguin direcció pedagògica de professionals amb experiència docent i estudi aprofundit de la pedagogia. Si la direcció institucional és competent, reforçar-la. Si és direcció administrativa-econòmica, crear el lloc de director pedagògic i seleccionar per competència, dins del centre o, en altre cas, a l'exterior. La millora de l'ensenyament a Catalunya l'hem d'anar assolint centre a centre; no hi ha solucions legislatives ni informàtiques. L'ensenyament com a part important de l'educació contribueix a fer persones autònomes i socialment responsables. Es fa amb ciència, coneixement, filosofia i art; no es fa amb doctrina, ni bones paraules, ni sermons. Tot ben articulat amb el director d'orquestra que fa brillar amb harmonia els bons instrumentistes.

Una segona mesura derivada dels temps que vivim. Necessitats educatives? Alumnes nouvinguts d'altres cultures? Masclisme, encara socialment present? Contínues substitucions? Discurs feminista?... D'entrada i de manera general cal assignar dos docents per grup, dona i home. ¿No veieu que amb dos docents, madurs i ben formats, encarem amb seguretat tantes necessitats?... Una gran contradicció política: demanem paritat a les institucions, paritat als telenotícies, paritat a la policia i no ho demanem  en una escola comprensiva amb 25 o 30 alumnes? Va! Ja fa vergonya. Corregim-ho d'immediat!

No és gaire més car. Per comptes de reduir ràtios per seguir igual, tenim una oportunitat. Tanmateix, pedagògicament hem de dir que el grup, ha de ser grup, no familiar, i 25/30 està bé. Penseu en absorbir el cost econòmic del sistema de substitucions amb dies perduts i tant personal gestionant-ho.  Que els economistes ho calculin. Considereu altres beneficis que al capdavall també estalvien costos. De ben petits, i d'adolescents, els alumnes han de rebre un modelatge de dona i home madurs, dialogants, diferents, que pot contrastar amb el que no troben a la família. Atendran millor els alumnes amb dificultats, d'aprenentatge o comportamentals els mestres que els coneixen dia a dia i en casos molt comptats caldrà una ajuda externa. En diàleg amb l'ajuda externa: metge, psicòleg o terapeuta els docents es formaran i cada dia sabran encarar més necessitats dels alumnes. Part de les hores seran compartides presencialment entre els dos docents, veient l'un l'altre i l'altre l'un, i amb  sessions d'anàlisi s'aprèn el millor del col·lega. Cal disposar habitualment d'algunes hores sense classe, per atendre un alumne o per anotar i reflexionar (com del Dr. Itart a L'enfant sauvage de Truffaut). Sí, entre el dos han d'atendre les substitucions, però un sol, que coneix els alumnes, ho pot fer millor que un substitut extern que s'ha de situar. Tanmateix, quan saps que la feina que deixes recau en el company, s'activa el teu ànim i es redueixen els dies de baixa.

Una tercera mesura, derivada. Anar identificant els centres que amb direcció pedagògica i bona organització d'equips docents estables de vuit a dotze docents atendran els alumnes per tres  quatre cursos. (parlo d'equips operatius, no de claustres corporatius que cal fer en assumptes clau). Equips configurats en funció dels alumnes, no de 'desiderates tradicionals corporatives'. Solament així es poden valorar els progressos dels alumnes i atribuir-los als docents. Aquest centres ben acreditats per supervisió directa han de comptar amb la màxima autonomia de decisió i crèdit de demandes de recursos per als alumnes.

Parlem de pedagogia com a ciència de l'educació per a la intervenció que es descomposa en: pedagogia, didàctica, organització, orientació i supervisió. Evidentment s'han de conèixer les ciències que expliquen l'educació: biologia, neurologia, psicologia, sociologia, antropologia i comunicologia. I, sens dubte, cal conèixer bé les matèries a ensenyar doncs això no ho dona la pedagogia, com va dir Herbart. Així s'entén la complexitat de la pedagogia i queden en evidència els diletants que parlen de pedagogia sense haver-la estudiat amb la seva complexitat. Saber matemàtiques o saber geografia no capacita per a ensenyar-les però cal saber-ne per ensenyar. La supervisió aporta una visió integral tan necessària per a la direcció i la inspecció d'escoles o ¡nstituts. Són dedicacions professionals amb les que ha de comptar l'Administració educativa però demanen estudi específic integrat a l'experiència. Les direccions administratives, per molt lideratge que tinguin, no poden dirigir l'educació i ensenyament. La inspecció d'educació, si solament veu l'ensenyament des de la normativa, no serveix per a la institució escolar actual; ha de ser professió pedagògica a partir de l'experiència docent, estudi  de les ciències de l'educació i pedagogiques i especialització en supervisió educativa. [La inspección escolar d'Hermino Almendros (1952), l'inspector en cap de Barcelona exiliat el 1939.]

 

Les decisions pedagògiques han d'estar fonamentades científicament, tenen per referent la cultura, s'han de prendre decisions segons les finalitats projectades i cal encarar les tensions o polaritats balancejant adequadament les accions

                                                                                                            CIMIE2023  Martí Teixidó

 

El cas de Finlàndia, que solament es va centrar en resultats, ho il·lustra bé. A partir de l'any 2000 van introduir un sistema de selecció de directors professionals molt elaborat que acabava decidint un expert del ministeri d'educació. Amb directors/es altament competents, responsables de donar compte de l'avaluació del centre, va ser innecessària la inspecció d'educació. Directors ben acreditats actuaven també de superintendents (avui en diuen CEO) amb algunes escoles de proximitat menys consolidades. Cal alhora comprendre la dispersió urbana de Finlàndia i la inclusió de dinar escolar i de transport en bus a casa o a l'esport regular. La programació de televisió infantil es redueix al mínim en temps de vacances per donar preferència a altres activitats. Així doncs, apliquen una visió integral de l'educació amb l'ensenyament.

La pobresa educativa general no és sols assumpte de l'escola i de la família. L'agent educatiu més potent avui és la comunicació de masses amb imatge i música. Les televisions, també les públiques, i les xarxes socials (fenomen influenciadors) generalitzen els models dominants en interessos, en activitats, en consum i en pràctiques. Amb els infants i joves, encara en procés educatiu, no es pot fer tot per l'audiència. Vegeu com es completa l'horari intensiu dels estudiants de secundària que acaben a les 3 de la tarda; ja els tenen a punt Com si fos ahir, una sèrie destinada a ells quan abans es destinava a gent gran. I els divendres, Eufòria, una exhibició d'imatge i cos sobre fons musical que genera model. I per als menuts, dibuixos animats des les 7 del matí a les 10 del vespre, un pinso llaminer que, si la família no administra, intoxica i en tot cas determina un model plàstic. Veiem com les televisions (es copien les unes a les altres) volen incrementar l'audiència amb els joves al vespre i amplifiquen en pantalla un seguit de 'tonteries' que justifiquen la incultura (no posem noms).

Tot això, com van estudiar ja al segle passat amb la Mass Communitation Research, no té efectes directes si, i només si, hi ha mediació i líders d'opinió. Per això vaig proposar l'Escola ComunicActiva: l'escola de la societat de masses telecomunicada (Teixidó, UAB 1992) amb  un model de doble mediació: emocional i racional. Es pot aplicar en l'educació familiar, però l'ambient escolar, la situació de grup de trenta alumnes en diàleg amb professors és excel·lent. La mediació consisteix en deixar expressar emocionalment els nois i noies i amb el màxim respecte aportar elements de coneixement racional sense arribar a conclusions i normes. Els alumnes en seguiran parlant en sortir del col·legi o institut i van fent la seva pròpia elaboració abandonant  força estereotips.

Acabo amb això. He observat molts anys infants i joves sortint de l'escola o institut. Costa poc de veure si surten interessats o avorrits i va bé oir algunes converses (això és etnografia educativa, no tafaneria de revista). Els professors han d'observar els alumnes en temps informal, fora de l'aula,  per conèixer-los millor, sense preguntes. Vegeu quin coneixement dels infants i joves mostra el director de cinema Truffaut: Argent de poche/La piel dura, Les 400 coups, l'enfant sauvage. No és pedagog però ha reflexionat sobre la seva pròpia infància. El docent, davant de 30 alumnes, sabrà actuar millor si ha reflexionat sobre la seva pròpia infància.

 

Penso que podem i hauríem de veure els infants entusiasmats amb els coneixements, els adolescents contents i animosos a l'entrar i al sortir d'escola, amicals i sovint encaminats fer una activitat junts. I una observació anecdòtica complemetària. ¿Podem ajudar els i les adolescents a decidir el seu propi estil de vestir? Qui els ha imposat avui calçat esportiu blanc i vestit negre majoritari? Pennac, Chagrin d'école / Mal d'escola, va tractar de la submissió a la moda que veia en els seus alumnes i els va desafiar.

Martí Teixidó (Barcelona 1950), mestre i director d'escola (1968-1982), 
supervisor inspector d'educació (1982-2016), professor d'universitat de 
pedagogia i política de l'educació, 1992-2012).  




dilluns, 1 de setembre del 2025

NOU CURS ESCOLAR. Tots els infants i joves a l'escola/col·legi/institut.

inici curs escolar 2025-2026 imatge de betevé

 

Pensament per a mestres i professors

"Tenim una gran tasca a fer, des de l'escola i des de l'Administració, però per molt que aquesta introduís canvis, s'estructurés d'una nova manera, elaborés una normativa legal més adequada, tot això només ajudaria a renovar l'escola si el mestre individualment i en grup es capaç d'assumir i realitzar aquest canvi, i això vol dir intentar renovar-se didàcticament i metodològicament, intentar avaluar més que amidar, és a dir conèixer profundament cada nen per saber si el seu progrés és satisfactori malgrat que el rendiment sigui suficient o insuficient, vol dir inserir els programes en el medi, obrir les portes de l'escola  perquè entri la riquesa que envolta el centre, vol dir deixar participar els pares, vol dir saber-se unir  amb altres escoes del barri per posar en comú els experiències de classe, les pròpies instal·lacions pedagògiques, vol dir fer funcionar correctament els òrgans col·legiats del centre. Vol dir en suma bastir el projecte d'escola catalana que és la que amb més eficàcia ha de servir per a educar els homes i les dones de demà a casa nostra." [Sara Ma Blasi, directora general d'ensenyament primari. Full d'Informació a les escoles, 1 de setembre de 1981]

 

Pensament de  fa 44 anys.Vigent, estenent-ho a l'educació integral de tothom fins als 18 anys.

L'Administració ajuda, regula però la renovació la fan mestres i professors. De fora estant es proposen innovacions però el procés el fa cada equip docent amb direcció pedagògica fonamentada.

L'escola és institució d'educació com la família i els mitjans de comunicació. La seva funció específica és l'ensenyament i l'aprenentatge. El referent és la cultura amb valor universal i l'adequació al medi social. L'ensenyament avui ha de ser amable però també exigent per no quedar reduïts a la comunicació de masses i consum dominant.

L'intercanvi d'experiències docents fonamentades, no de receptes novedoses, és l'acció col·legiada que afavoreix un professionals eficaços reconeguts per la societat. El sous bàsics actuals (2.400 a 2700 €) són insuficients per cobrir depeses d'habitatge, manteniment i transport i deixar un marge per a la cultura: llibres, teatre, música i viatges). Els docents han de tenir una cultura àmplia i actualitzar-la.

Els docents de Catalunya han de fer escola catalana en llengua, continguts i actituds sense perjudici d'una cultura àmplia, científica i social, amb aprenentatge de diverses llengües articulades amb el català com a llengua comuna d'intercomprensió.

dimecres, 30 de juliol del 2025

El TSUNAMI. La saviesa dels contes tradicionals.

 

El TSUNAMI. La saviesa dels contes tradicionals. 

Cal veure els contes amb la seva pedagogia popular. Els pedaogs hem de seleccionar els bons contes i posar-los a disposició de les famílies i dels mestres. Ho va fer Hermínio Almendros, mestre pedagog, inspector d'educació: Pueblos y leyendas (Seix i Barral 1937, Teide 1974). Un recull de contes d'arreu del món. una selecció, no per tradicionals sinó aquells que aporten saviesa popular, que avui té tot el valor. En el cas del tsunami, fem referència a "El viejo guardián" o la crema dels arrossars. Tots els contes seleccionats pel pedagog Almendros tenen un contingut cultural i humanista i ja ho va seleccionar i publicar els anys trenta del segle XX. Segueixen tenint valor pedagògic.

Pueblos y Leyendas, Seix Barral. Barcelona 1937 Biblioteca Digital de Albacete «Tomás Navarro Tomás»

 

Ho presento amb motiu del Tsunami de 2025 a l'oceà Pacífic. Un tsunami que no ha fet mal personal atès que s'han activat sistemes de prevenció i alerta. Com en el conte japonès , avi i net observen l'onada llunyana que s'aixeca, l'avi sap que arribarà a la costa i encenen els arrossar per alertar la població i que que pugi muntanya amunt. 

Tanmateix cal veure que Pueblos y leyendas va ser una orientació clara de diàleg intercultural, de valorar el coneixement de totes les cultures quan (1937) es podien veure solament com a exòtiques. És la pedagogia la que va fer aflorar el valor cultural i la inducció a comprendre els diferents com nosaltres mateixos.

Libros de segunda mano: Pueblos y Leyendas H. Almendros - Foto 3





Al blog BibliotecaViva, creat i portat per Anna Badia. Hi trobareu recursos, propostes, idees, novetats i sessions de classes de biblioteca. 

https://bibliotecaviva.blogspot.com/2011/03/lincendi-dels-arrossars-un-conte.html 

 

Tanmateix enllaça amb "Contes del món"- concurs de podcasts. Una iniciativa interessant però decantada a la comunicació i difusió i la quantitat passa per davant del criteri pedagògic. No penso que fer-ho com a concurs afavoreixi una adequada selecció. Molt positiva la participació de joves i instituts i de l'impluls que hi puguin donar els professors.

http://www.contesdelmon.org/ca/vota/index.html



L'animador  infantil Rah-mon Roma, deixeble del mestre Xesco Boix explica el conte en el seu repertori de cançons i contes.



 

Cal explicar contes, en família i a l'escola. Cal llegir contes. Dues formes diferents complementàries. Una forma d'agilitzar la lectura és llegir contes que ja es coneixen, que s'han 'oït' i 'escoltat 'moltes vegades. I amb la lectura seran 'sentits' . I la lectura flueix com l'aigua.

 

Els obsessionats amb innovacions i transformació de l'escola i de l'educació no cal que inventin tant i facin pedagogia sistema, explorant la història de la pedagogia i pensant la renovació pedagògica.