dilluns, 1 de setembre del 2025

NOU CURS ESCOLAR. Tots els infants i joves a l'escola/col·legi/institut.

inici curs escolar 2025-2026 imatge de betevé

 

Pensament per a mestres i professors

"Tenim una gran tasca a fer, des de l'escola i des de l'Administració, però per molt que aquesta introduís canvis, s'estructurés d'una nova manera, elaborés una normativa legal més adequada, tot això només ajudaria a renovar l'escola si el mestre individualment i en grup es capaç d'assumir i realitzar aquest canvi, i això vol dir intentar renovar-se didàcticament i metodològicament, intentar avaluar més que amidar, és a dir conèixer profundament cada nen per saber si el seu progrés és satisfactori malgrat que el rendiment sigui suficient o insuficient, vol dir inserir els programes en el medi, obrir les portes de l'escola  perquè entri la riquesa que envolta el centre, vol dir deixar participar els pares, vol dir saber-se unir  amb altres escoes del barri per posar en comú els experiències de classe, les pròpies instal·lacions pedagògiques, vol dir fer funcionar correctament els òrgans col·legiats del centre. Vol dir en suma bastir el projecte d'escola catalana que és la que amb més eficàcia ha de servir per a educar els homes i les dones de demà a casa nostra." [Sara Ma Blasi, directora general d'ensenyament primari. Full d'Informació a les escoles, 1 de setembre de 1981]

 

Pensament de  fa 44 anys.Vigent, estenent-ho a l'educació integral de tothom fins als 18 anys.

L'Administració ajuda, regula però la renovació la fan mestres i professors. De fora estant es proposen innovacions però el procés el fa cada equip docent amb direcció pedagògica fonamentada.

L'escola és institució d'educació com la família i els mitjans de comunicació. La seva funció específica és l'ensenyament i l'aprenentatge. El referent és la cultura amb valor universal i l'adequació al medi social. L'ensenyament avui ha de ser amable però també exigent per no quedar reduïts a la comunicació de masses i consum dominant.

L'intercanvi d'experiències docents fonamentades, no de receptes novedoses, és l'acció col·legiada que afavoreix un professionals eficaços reconeguts per la societat. El sous bàsics actuals (2.400 a 2700 €) són insuficients per cobrir depeses d'habitatge, manteniment i transport i deixar un marge per a la cultura: llibres, teatre, música i viatges). Els docents han de tenir una cultura àmplia i actualitzar-la.

Els docents de Catalunya han de fer escola catalana en llengua, continguts i actituds sense perjudici d'una cultura àmplia, científica i social, amb aprenentatge de diverses llengües articulades amb el català com a llengua comuna d'intercomprensió.

dimecres, 30 de juliol del 2025

El TSUNAMI. La saviesa dels contes tradicionals.

 

El TSUNAMI. La saviesa dels contes tradicionals. 

Cal veure els contes amb la seva pedagogia popular. Els pedaogs hem de seleccionar els bons contes i posar-los a disposició de les famílies i dels mestres. Ho va fer Hermínio Almendros, mestre pedagog, inspector d'educació: Pueblos y leyendas (Seix i Barral 1937, Teide 1974). Un recull de contes d'arreu del món. una selecció, no per tradicionals sinó aquells que aporten saviesa popular, que avui té tot el valor. En el cas del tsunami, fem referència a "El viejo guardián" o la crema dels arrossars. Tots els contes seleccionats pel pedagog Almendros tenen un contingut cultural i humanista i ja ho va seleccionar i publicar els anys trenta del segle XX. Segueixen tenint valor pedagògic.

Pueblos y Leyendas, Seix Barral. Barcelona 1937 Biblioteca Digital de Albacete «Tomás Navarro Tomás»

 

Ho presento amb motiu del Tsunami de 2025 a l'oceà Pacífic. Un tsunami que no ha fet mal personal atès que s'han activat sistemes de prevenció i alerta. Com en el conte japonès , avi i net observen l'onada llunyana que s'aixeca, l'avi sap que arribarà a la costa i encenen els arrossar per alertar la població i que que pugi muntanya amunt. 

Tanmateix cal veure que Pueblos y leyendas va ser una orientació clara de diàleg intercultural, de valorar el coneixement de totes les cultures quan (1937) es podien veure solament com a exòtiques. És la pedagogia la que va fer aflorar el valor cultural i la inducció a comprendre els diferents com nosaltres mateixos.

Libros de segunda mano: Pueblos y Leyendas H. Almendros - Foto 3





Al blog BibliotecaViva, creat i portat per Anna Badia. Hi trobareu recursos, propostes, idees, novetats i sessions de classes de biblioteca. 

https://bibliotecaviva.blogspot.com/2011/03/lincendi-dels-arrossars-un-conte.html 

 

Tanmateix enllaça amb "Contes del món"- concurs de podcasts. Una iniciativa interessant però decantada a la comunicació i difusió i la quantitat passa per davant del criteri pedagògic. No penso que fer-ho com a concurs afavoreixi una adequada selecció. Molt positiva la participació de joves i instituts i de l'impluls que hi puguin donar els professors.

http://www.contesdelmon.org/ca/vota/index.html



L'animador  infantil Rah-mon Roma, deixeble del mestre Xesco Boix explica el conte en el seu repertori de cançons i contes.



 

Cal explicar contes, en família i a l'escola. Cal llegir contes. Dues formes diferents complementàries. Una forma d'agilitzar la lectura és llegir contes que ja es coneixen, que s'han 'oït' i 'escoltat 'moltes vegades. I amb la lectura seran 'sentits' . I la lectura flueix com l'aigua.

 

Els obsessionats amb innovacions i transformació de l'escola i de l'educació no cal que inventin tant i facin pedagogia sistema, explorant la història de la pedagogia i pensant la renovació pedagògica.