dilluns, 24 d’octubre del 2022

Ensenyar-aprendre FILOSOFIA és educació secundaria integral.


Ensenyar-aprendre FILOSOFIA  és educació secundaria integral.

Llibre de filosofia per a batxillerat. Poc text, molt de pensament, lectura espacial, il·lustració gràfica. Centrat en la Il·lustració, discutint-la. Obert a d’altres pensades. No cal que l’autoritzi l’Administració. Ja l’autoritzarà l’Alumnat.

pensament-cub2 http://cataleg.ateneubcn.cat/cgi-bin/koha/opac-basket.pl?bib_list=25800/#

 

D'entrada presento el llibre com de filosofia perquè gira entorn de la Il·lustració, tan important pel gir històric social-cultural, tan necessària per canviar el nostre sistema social-econòmic, tan capgirada pel Despotisme Il·lustrat, tan falsejada per la Postmodernitat.  

És però un hipertext de filosofia integral i per això és un llibre de referència i consulta per a educació ètica i també per a acció tutorial de grup, aquelles sessions disperses que tracten qualsevol tema com a opinió, sense orientació. Tot professor d'educació secundària pot trobar una taula de seguretat davant temes o assumptes ocasionals de tutoria que cal tractar.

És text de filosofia per a Batxillerat però presenta temes que ja s'han de tractar a l'Educació Secundària de manera ocasional. Aquests tractaments seran una motivació anticipada per a conèixer el valor de la Il·lustració a classe de filosofia de batxillerat que han de fer tots els alumnes, sense excuses de ciències, lletres o arts. Compte! Fer filosofia, pensar, dialogar, llegir i repensar; no limitar-se a estudiar què va dir cada autor.

 

Algunes mostres

L'educació ha d'integrar la dimensió racional i la dimensió emocional, sense rigidesa i sense contradicció. Per això la institució escolar fa ensenyament en un marc educatiu.
 
La confusió és resultat de l'aiguabarreig d'informació connotada emocionalment. Cal aprendre a fer l'anàlisi, separar les parts, estudiar-les, comprendre i decidir de forma reintegrada. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Confusions que cal prevenir: sempre s'ha dit així, era inevitable, ho diu tothom, t'han passat deu pobles, dualismes acrítics inútils, jo n'estic totalment segur, digues el què vulguis però..., ho ha dit un doctor o catedràtic, retòrica emocional o màgica.
 
 
 
 
 



L'educació comporta l'opció de valors, articulant els valors col·lectius i els valors individuals. No hi ha valors absoluts però hi ha valors que donen sentit al propi viure. Ni paranoia mental, ni anòmia social. Els valors són relatius però la relativitat absoluta ens duu a la pèrdua de consciència de pensament (en castellà: conciència) i potser també la pèrdua de consciència mental (en castellà consciència).

L'opció per la veritat s'educa en la infància. La veritat no és absoluta, hi ha petites veritats circumstancials i hi ha mentides que cal erradicar. El relativisme total de la veritat que presenta la Postmodernitat és una falsedat. Un plantejament clar però consistent el trobem a 5. Reflotar la veritat (p. 50-51)


 

 

 

Tingueu a l'abast aquest llibre manual, per al vostre ús i per a consuta dels alumnes, molt a l'abast amb les il·lustracions suggerents per a interpretació.

PENSAMENT CRÍTIC IL·LUSTRAT
de Bernat Castany Prado
il·lustrat per Cinta Fosch 
 publicat per Thule Edicions  19.95€

 

divendres, 7 d’octubre del 2022

LLibre inèdit. Pedagogia de la sexualitat, pedagogia de l’afectivitat. A la recerca d'editorial.

 

 

Pedagogia de la sexualitat, pedagogia de l’afectivitat

 

Pedagogia, ara. Educació sexual, d’urgència

 

Sexualitat desfogada, llibertat ofegada. Pressió sexual, repressió/reducció cultural

 

 

 

 

 

Martí Teixidó

 

 

 (Primeres pàgines)

El fet “La Manada” de 2016  va donar a conèixer uns fets d’agressió sexual inacceptables a la nostra societat respectuosa amb la llibertat d’orientació sexual, mai de coacció. Malgrat l’escàndol públic, els darrers tres anys han aparegut nous casos de grup de mascles humans que assetgen una femella humana, en general joves homes contra una jove dona. Evidentment, s’han incrementat mesures de seguretat i vigilància que poden perseguir els agressors, potser contenir la situació, però no resoldre-la atès que cal anar a les causes.

 

S’han incrementat les mesures de protecció però segueix havent-hi manades, violacions al carrer, agressions, baralles mortals. Les causes són múltiples i entrecreuades però la conducta sexual és una de les causes i estem convençuts que amb l’educació adequada al nostre temps aquets fets inacceptables es reduirien al mínim patològic difícil de controlar del tot.

 

D’entrada s’observa una clara contradicció social justificada per la llibertat personal. Especialment amb relació al lleure s’apunta la màxima llibertat per gaudir, per fer allò que no s’ha fet, per veure allò que no s’ha vist. Els mitjans de comunicació, encara més la xarxa digital i el món de l’espectacle s’autopresenten per la novetat, per allò que mai s’havia vist, per la provocació atrevida... tot per l’audiència, pel públic i per l’increment de consumidors.

 

Amb l’educació a la família i a l’escola o institut no arribem a formar ciutadans amb personalitat pròpia com per que sàpiguen actuar amb llibertat i amb responsabilitat davant tantes crides i provocacions. D’una banda, hem renunciat a les imposicions de l’autoritarisme tradicional de tipus religiós o de decència pública, i així ha de ser, però no hem suscitat la fortalesa i criteri personal. Per donar una imatge evolutiva: si els invertebrats haguessin  perdut la closca externa sense haver construït l’esquelet intern vertebrat, haguessin quedat exposats a la destrucció. Cal, sense regressió,  pensar l’educació adequada per fer front a tanta diversitat d’estímuls i exercir la llibertat amb coneixement.

 

Aplicaré l’esquema d’anàlisi pedagògica que ja he aplicat en d’altres temes.

 

PRINCIPIS, TENSIONS. REFERENTS, DECISIONS, APLICACIONS, CULTURA

 

 

Principis. Identificant les evidències de present, cal conèixer el seu fonament, els seus antecedents, origen i context per entendre com formaven part d’un sistema. Observant els canvis que han fet evolucionar cap el sistema actual es poden comprendre els desajustos  i proposar reajustaments adequats. En general mantindrem els principis anteriors  si estaven  fonamentats en el coneixement i saviesa que avui la ciència pot confirmar o no. Ignorarem o abandonarem falsos principis basats en supersticions o imposats pels poders sense fonament. Així, convé veure com el cant i les memoritzacions facilitaven l’aprenentatge de la lectura i en canvi estar llargues estones assegut en pupitres no afavoria l’activitat mental.

 

Tensions. Polaritats que es presenten com una antinòmia que és irreductible i no es pot fer opció per cap extrem. Cal balancejar ajustant la tensió segons necessitats de l’entorn social, de la identitat personal i de les finalitats projectades. Hem de pensar en el significat de tensió mecànica doncs no correspon al sentit més difós avui de tensió social o psíquica. Així, l’aprenentatge no ha d’estar tan sols centrat en l’alumne i ha de tenir present el modelatge que aporta el mestre; cal balancejar adequadament el treball individual amb el treball en equip.

 

Referents. Són els trets que caracteritzen cada situació i la diferencien d’altres. Permeten identificar les dificultats i alhora les possibilitats. Cal fer-ne una clara descripció o mapa de conjunt per a prendre les decisions adequades. Un primer referent són els alumnes amb la seva llengua familiar, els hàbits socials i costums, la situació socioeconòmica de les famílies, l’accés privat o públic a tecnologia digital. Tanmateix també són un referent els professors amb la seva competència lingüística en la llengua comuna i en d’altres llengües, si son usuaris o usuaris avançats de tecnologia digital i situacions diferencials com lectors o viatgers avesats,  discapacitat parcial que limita alguna activitat, temps de viatge des del domicili.

 

Decisions. Aplicacions. Accions intencionals que projectem desenvolupar a partir dels referents i regulant les tensions per tal que ens permetin avançar cap a les finalitats projectades. Les decisions són per a ésser aplicades, les accions són pensades i realitzades. Així, considerar les llengües que pot aprendre cada alumne, preveure agrupacions d’alumnes estables (grups interedats), ocasionals (tallers cooperatius) i diferencials (petits-grans. noies-nois).

 

Cultura. Tot ens ha de conduir a viure com a animals humans que sobre la biologia i les seves lleis de desenvolupament i evolució i sense contrafer la natura, actuem i fem cultura adoptant lleis de regularitat compartida[1] per assolir les finalitats personals i la convivència social.  Amb la cultura continuem la natura  participant en la creació contínua. Considerarem incultura allò que va contra els humans i contra la natura sense recrear-la.



[1] En el passat, els savis de la tribu o poble, una aristocràcia,  disposaven lleis com a normes de conducta encara que, lamentablement, hi va haver abusos i utilitzacions. Actualment en una societat democràtica les decisions s’han prendre per consens o acord majoritari sense ignorar el coneixement científic i també, lamentablement, poden ser utilitzades per interessos econòmics o de domini.

(


Pàgines de mostra: 72-73)

Geografia de la sexualitat. Le dimensions de la sexoafectivitat

 

El sexe té una localització corporal que els animals identifiquen aviat, abans per l’olor que per la vista, el tacte i el gust. Totalment focalitzat en el sexe però que ja s’anticipa amb la mirada en els primats superiors. Això canvia radicalment en  l’animal humà, un animal vestit que habitualment cobreix el sexe, una qüestió cultural. Això cal interpretar-ho com que abans d’arribar al sexe, hi ha mot per veure, per sentir, per conèixer. Fem un senzill mapa que ens permeti comprendre la diversitat de la sexualitat humana. Són ubicacions o localitzacions corporals que focalitzen l’atenció de l’altre. En diré sexfocus i veig que són set.



Il·lustració 1(Raquel Gu) Rōnin • Books, drawings and cartoons • Jot Down / JD Kids / El Jueves / Principia / El Salto / els matins de TV3 / El matí de Catalunya Ràdio

 

 

 

 

 

 

Els set sexfocus

 

Sexe. Òrgans sexuals primaris. Òrgans especialitzats en la reproducció humana. El parany de la natura per garantir la reproducció de l’espècie. Un impuls imparable que els humans amb la cultura hem après a orientar, a temperar. Potser per això és la primera part que es cobreix amb vestit amb independència de la temperatura. El que ha disminuït d’impuls biològic reproductiu s’ha convertit en compulsió social, en la voluntat de tenir fills en el temps oportú, quan s’han posat a punt les condicions necessàries per atendre’ls com a màxima responsabilitat.

 

Malucs/músculs. Atracció física. Dibuixa el cos dinàmic amb moviments que caracteritzen dona i home que el nostre cervell capta abans no en tinguem consciència. Atrauen l’atenció que es pot seguir o passar per alt si es fa més atenció a d’altres localitzacions. La societat postmoderna està potenciant el narcisisme, potser per raons comercials, però està afectant la imatge corporal de nois i noies. Si una atenció inicial al cos és per agradar als altres, s’acaba sovint per agradar-se un mateix al marge dels altres. Una atenció en excés al cos ha derivat en malalties: anorèxia, bulímia i vigorèxia. El cos ha quedat exhibit al màxim amb la mini faldilla que deixa al descobert les cuixes i els pantalons cenyits elàstics o malles que marquen la curvatura del cos.

 

Ventre. Maternitat de vida o energia física. S’observa una clara diferenciació entre un i altre sexe. Per la dona és la matriu i el cicle menstrual que tindrà el temps de màxima experiència vital amb l’embaràs. Per a l’home major capacitat pulmonar que incrementa el poder d’agressió en força constructiva o violència destructiva. És el punt on s’observa màxima diferència i complementarietat home-dona i fa possible una admiració recíproca i de respecte de l’altre com de si mateix. Així, l’home pot admirar-se de la dona que ell voldria ser infantant i criant amb esforç, el complex d’Edip sublimat. La dona pot admirar-se de l’home que ella voldria ser amb la seva fortalesa i energia convertida en delicadesa que podrà experimentar per contacte íntim..

 

Pit i cor amorosit. Seducció personal. En l’art clàssic ja veiem que la dona vestida descobreix el pit que provoca una atracció en els homes. Alguns homes pintaven un cor als seus vestits o escuts com a fortalesa física i d’amor. Aquí comença l’atractiu personal, més enllà de la maternitat i del gaudi sexual. Van ser els trobadors provençals els qui primer van cantar l’amor a una dona admirada amb la qual potser no s’allitarien mai. Van ser les dones de senyors de la guerra que avorrides d’ells trobaven consol amb les cançons que els dedicaven els trobadors.

 

Boca i llavis. Parla i penetració simbòlica. Mirar als llavis que parlen és anar penetrant la persona. Les paraules són expressió de la persona i qui les escolta queda penetrat de la força, del sentit i de la musicalitat. No debades, la cultura ha trobat en el bes als llavis la prefiguració de la intimitat  sexual de contacte entre els llavis vaginals i el penis delicat. Es considerava de mal gust la besada amorosa en públic talment com un acte eròtic  i per això, encara avui, en la cerimònia matrimonial, qui l’oficia dona permís als nuvis per besar-se.

 

Ulls i mirada. Interior de la persona. La coneixença personal humana es fonamenta en la vista. Amb la mirada copsem tot el cos, el seu moviment i el seu gest però el punt clau com saben els fotògrafs és copsar la mirada. La mirada, reflex de l’ànima – s’ha dit. La mirada reflecteix l’interior de la persona: el seu ànim, la seva sensibilitat, la receptivitat o impenetrabilitat. La mirada a l’altre ens atrapa i ens fa estar amb ànsia si no el coneixem o ens genera confiança si ens hi trobem de gust.

 

Front obert i ment. Pensament intel·ligent. L’activitat mental es reflecteix al front modificada per la connotació emocional. De fet és la part menys visible però reflecteix un tarannà i alhora un estat d’ànim: ment oberta, ment tancada, pensament organitzat, pensament complex, indiferència, domini, complex personal. El front acompanyat de tota l’expressió facial: arrugues horitzontals o verticals, ulls vius, apagats, celles elevades, rictus forçat, rialla oberta.

 

He identificat set localitzacions externes, observables que reflecteixen dimensions interiors que configuren el comportament o expressió sexoafectiva. He examinat la correspondència amb els set xacres o zones interiors prefigurades a l’hinduisme. No hi ha una correspondència directa atès que els xacres són interiors vinculades a al troc nerviós espinal. No dubto que hi ha una correspondència difusa. Els xacres van de baix a dalt reflectint l’evolució de les espècies animals, des del cuc que és tot ell un cordó nerviós fins als vertebrats que protegim aquest cordó nerviós central amb una cadena de vèrtebres.

 

En l’evolució humana de la sexualitat intueixo que s’ha produït un procés evolutiu ascendent. En origen la reproducció es feia sense coneixement i per això era una gràcia dels déus que calia agrair. Vivint en horda i després en tribu s’arriba a intuir la correspondència entre la fecundació de l’home mascle i la dona femella que després de deu llunes infanta. Comença la voluntat de saber qui és el mascle fecundant que serà el pare i tot el control de la filiació que va organitzant la tribu en famílies (extenses). No és fins a la industrialització i en la vida a la colònia o urbana que la família passa a ser nuclear.

 

A partir de la parella reconeguda socialment s’estableixen normes per a la seva estabilitat. És el matrimoni que s’haurà de fer càrrec directament dels fills. En societats de subsistència això pren tota la importància i la família esdevé unitat econòmica de producció. És unitat de reproducció humana i de producció econòmica per a viure dels propis mitjans. És el matrimoni i tenir relació sexual a l’espera de fills és fer us del matrimoni. Tota l’atenció està en l’acte sexual, la fecunditat i la fecundació. (Sexfocus primer)

 

dijous, 6 d’octubre del 2022

Dia Local dels Mestres. Potser en tenim una responsabilitat del que denuncia Jesús Quintero, aquest 'loco'

Els docents podem contribuir a reduir aquesta ignorància que s'ha estès com lava volcànica escopida pels mitjans de comunicació que per fer audiència no tenen escrúpols. 

 

 

 

Analfabets que han tingut educació, anys d'escola 

i que fatxendegen de la seva ignorància.

Escolteu, escolteu!... O no té raó aquest 'loco'?


https://www.youtube.com/watch?v=oRhYw5V05lY&ab_channel=betvbetv