-->
http://www.ara.cat/premium/Gurus-leducacio_0_976702345.html
Diari ARA 18.08.2013
10 gurus de l'educació
Creativitat, innovació, formació del professorat, noves tecnologies,
emprenedoria i diversitat: algunes de les claus que ens han donat els experts
per millorar el sistema educatiu actual
ARNAU NADEU 18/08/2013
KENNETH ROBINSON
"La creativitat, al
mateix nivell que l'alfabetització"
FRANCESC PEDRÓ
"Seria més important
un PISA dels professors"
WOODY FLOWERS
"Estem vivint un canvi
Gutenberg en l'educació"
RICHARD GERVER
"Persones que no
necessitin mai un cap"
ERNEST MARAGALL
"Només poden ser
mestres els millors ciutadans"
GARY ORFIELD
"Cal imposar una taxa
de diversitat a l'escola"
HOWARD GARDNER
"L'escola ha
d'ensenyar a aprendre"
TONY WAGNER
"Necessites feina?
Inventa-te-la"
FERRAN RUIZ
"L'espai per educar
pot no ser una aula"
SALVADOR CARDÚS
"Mestres que
transmetin expectatives"
|
El diari ARA ens ha ofert un plat d’estiu, de diumenge d’estiu i
evidentment, he pensat: Quin encert! Un assumpte que em pot interessar més
que les vacances dels polítics.
1
Gurus de l’educació? Mestres, guies que ens aclariran?
2
Per ser mestre s’ha de tenir coneixement, potser camí de la saviesa i
praxis que mostra el valor del coneixement i ser un gran comunicador.
3
Els 10 gurus que ens proposen, són en general persones que han tingut
presència als mitjans i que són coneguts. Qui els ha seleccionat, no ho deu
haver fet per coneixement de la pedagogia, ciència i professionals.
Efectivament, tots han tractat de l’educació, alguns sense ser-ne
professionals ni científics. Talment com hi ha “curanderos” que donen
solucions a les malalties i no han estudiat medicina ni farmacologia. A
vegades funcionen, d’altres no. Pastors que saben recol·locar un os dislocat,
dones que coneixen bé les herbes remeieres i ajuden a desfer les pedres de
ronyó... i alguns que curen la feblesa psíquica donant seguretat, seguretat
de dependència lamentablement.
Entre els 10 gurus hi trobem els qui són grans comunicadors, els qui
donen coneixement fonamentador, els qui tenen informació de tots els països,
els qui redefineixen els conceptes al seu aire (educació, formació) algun que
ha demostrat l’encert de la seva acció i
algú que diu que a les escoles desfavorides calen els millors mitjans.
També hi ha qui que sense saber res, ni teòric ni pràctic, ho ha dirigit tot d’oïdes. També trobareu
qui confon coneixement amb informació. En general tots coincideixen que cal canviar
el model escolar que cal atendre bé la formació del professorat i que cal
adequar-se a la societat de la informació.
Tot ben entès. No podem sinó estar-hi d’acord. Amb tot, es percep el
dualisme: confiem en la tecnologia i l’organització o bé confiem en el mestre o professor?
Però que? No ho sabíem? Alguna idea, explicació nova? Alguna
concreció compromesa de com s’ha de fer?
Bé, si són gurus, això té un to exòtic, esotèric.
Per resoldre els problemes de l’educació necessitem pedagogia, la ciència
fonamentada i normativa de l’educació. És amb aquesta que s’ha de formar el
mestres com amb medicina s’ha de
formar els professionals de la salut.
Entre els proposats, no n’ha cap de pedagog i tanmateix em sembla
estrany. Em sembla que jo no en trobaria 10 de pedagogs actuals per posar-los
com a mestres. En tot cas, sens dubte m’hi falta Philippe Meirieu, que
m’atreveixo a nominar perquè ningú entès el discutirà, ja que no podem
posar-hi Célestin Freinet (+1966),
el millor pedagog del segle XX, el sistema pedagògic del qual
és el més adequat a la societat de la informació, a l'escola del treball
cooperatiu i de les tècniques i mitjans moderns. Si no trobem grans pedagogs
actuals, ¿per què no estudiem els pedagogs que van fer aportacions fonamentades
i les llegim en clau actual? Martí Teixidó
|