dijous, 23 d’octubre del 2025

La casa nostra. Educació d'una nova generació.

 

 La casa nostra. Educació d'una nova generació

 

Comèdia de situació a la Televisió de Catalunya. En català, sí. Retratant-nos amb les nostres dèries. Som com som i no cal preocupar-se per ser millors. Tot plegat!

"Una estructura de personatges arquetípics i escenaris similars, i de temàtiques properes per a l’audiència objectiu, entre trenta anys i quaranta-cinc: els preus dels lloguers, la massificació turística de Barcelona, la gentrificació, els problemes per a trobar parella, el sexe o, directament, la crisi dels trenta i les dificultats per a madurar." [VilaWeb, avui 23 d'octubre, citació i imatge].


Tot per l'audiència i més, per superar els altres emissors. Ens consolem pensant que normalitzem el català; sí el paracetamol treu el dolor però ocultra la causa. La cultura, la paideia grega, la humanitas romana. donaven un modelatge del qui ha de ser l'humà, home i dona (Ulisses, Telémac, Penélope) idealitzat. Aquestes sèries que solament ens mostren com som, ens fan distreure i riure una estona. Per als qui han assolit una formació i autonomia mental (cognitiva i emocional), cap problema. Com quan les famílies burgeses es distreien  amb pseudopornografia, en privat. Però, quan hi ha formació, hom necessita més que passar l'estona i vist un episodi, vistos tots. 

(Així ho vam analitzar amb els alumnes (14 anys) de 1979 que seguien Starky & Hutch. Va disminuir l'interès i ells mateixos van centrar l'atenció en Kunta Kinte i Raíces). Jo els vaig proposar que el dissabte vespre, a casa, veiessin Esplendor en la hierba d'Elia Kazan que projectarien a TVE, desafiant-los a tractar el tema amb els pares. A ciències socials els podia proposar veure a casa La barraca de Blasco Ibáñez).

 

 
La comunicació és avui la funció social de relació, emancipada de la religió que en temps molt reculats acomplia les tres funcions socials: cultura (nutrició),  comunicació  (relació) i educació (reproducció). La comunicació no solament és informació, entreteniment i espectacle per atraure audiència.  Certament acompleix una funció terapèutica  de consol: 'tranquil,  em passa el mateix que a tothom'. És el modelatge social, normalitza els comportaments i en el cas d'infats i joves és educació, educació més potent que l'educació familiar i l'educació escolar. Solament mestres i professors conscients (líders d'opinió), molt formats i dedicats poden fer una "mediació educadora" cognitiva i emotiva que susciti la consciència i llibertat d'elecció (gustos i gratificacions) en els alumnes. La mediació no és anar a la contra,  no és adoctrinament, no és ideologia. És la conscientització promoguda pel pedagog Paulo Freire que comporta: 1 observar dades, fets, realitat; 2 dialogar amb la diversitat de valoracaions; 3 distingir evidències de construccions de ficció o ideològiques; 4  consciència personal i llibertat d'elecció. Siguem conscients, ho ha constatat la Mass Communication Research, es produeix l'efecte acumulatiu... si no hi ha mediació. 'Plats bruts' va educar una generació, 'La casa nostra' n'educarà una altra. Els col·legis i instituts ocupats en competències , proves PISA i proves PAU? 

 

 

 

Jo, adolescent, em vaig formar llegint: El coraje de vivir de Van der MeerschEls altres catalans de Paco Candel, El crit de la consciència de Martin L. King ... amb la cançó de The Beatles i de Joan Baez i nova cançó catalana i folk ... amb el cinema neorealista italià (Roma, città aperta). Televisió?, poca: teatre de Jaime de Armiñán (Tiempo i hora) i el primer teatre català a TVE (Mar i cel de Guimerà). El que es llegeix i veu entre els catorze i divuit anys orienta la vida. En el meu cas, l'ensenyament escolar va suscitar tot això que la família no em podia donar.

 

dijous, 16 d’octubre del 2025

Pedagogía, la ciencia de la educación. Absténganse los aficionados y diletantes.

 ¿Se sigue enseñando con asignaturas académicas creadas según el modelo de las ciencias del siglo XIX?

El bachillerato al que se ingresaba a la edad de diez años era selectivo, para los más inteligentes aunque, en general, sólo eran los inteligentes o no tanto, hijos de clases sociales acomodadas.

La sociedad actual ha decidido extender la educación a todos los ciudadanos desde los tres a los dieciséis años con carácter comprensivo y en algunos países incluso hasta la mayoría de edad a los dieciocho años.

Epistemología e interdisciplinariedad.  Aportación muy necesaria. Venimos de la especialitazión científica del sigo XIX, un gran avance para que la diversidad científica configurara su estatuto propio: finalidad, demarcación, metodologia i exclusividad. De ahí se configurólal enseñanza media con disciplinas acadèmicas. Ya no sirve este modelo culturalista especializado. La enseñanza debe proyectarse i desarrollarse con pedagogía, la ciencia base de la educación.

La pedagogía es, de por sí, plenamente interdisciplinaria. Parte del conocimiento aportado por las otras ciencias sobre la educación y el aprendizaje. Integra el conocimiento especializado de todas ellas. Considera las finaidades que presenta la filosofia (las filosofías) de la educación y decide. Desarrolla propuestas de acción que deberan ser evaluadas empíricamente. Atiende i analiza los resultados y el impacto.

Ciertamente, la pedagogía puede ser la ciencia y profesión más compleja, desacreditada por tantos que hablan de pedagogía sin haberla estudiado. Nada le es ajeno. Ya escribió Herbart, el sistematizador de la pedagogia derivada del fin del a educación: la pedagogia sistematiza pero el conocimiento debe ir a buscarse en las diversas ciencias. Comenio, el primer pedagogo científico con la Didàctica Magna,  partió del las capacidades del educando, suscitó el desarrollo de la intuición en el aprendizaje, diseñó método de enseñanza de diversas lenguas e inventó el libro escolar ilustrado.

 

De la globalización a la interdisciplinariedad 

El conocimiento inicial no se aprende por àreas especializadas, asignaturas o matèrias. Decroly ya introdujo la globalización (mucho antes del concepto actual) como entrada global a los conocimientos estableciendo relaciones asociativas. Así se amuebla el cerebro donde cabrán los conocimientos bien clasificados. De la globalización del aprendizaje en educación primària a la interdisciplinariedad en educación secundària y primeras assignaturas científicas/humanísticas en blachillerato. La cultura integral se adquiere y desarrolla con la educación hasta los dieciocho años. Después ya sigue la especialización, universitària, profesional, con la formación adquirida que debe ser continua actualizándose con la práctica cultural.

Cultura, proceso educativo, formación continua, conocimiento i comunicación se superponen ya que son distintas formas de desarrollo del animal humano y social. En la sociedad de la comunicación se aporta mucha, en abundancia, información. La información no és conocimiento. La información és social, el conocimiento es personal. Sólo la información deviene conocimiento para cada uno a través de su formación. Cuanto más uso se haga de la inteligencia artic¡ficial IA, más se debe sesarrollar la inteligencia humana IH para evitar que un exceso de información nos mantenga en la ignorancia.

 

Veure fitxa
Cultura, educació, coneixement i comunicació
-- Article --
 Autor/a: Teixidó i Planas, Martí
 Matèria:  Educació - Catalunya - Història - S. XXI
 Publicació: Catalunya i futur
 Col·lecció: Publicacions de la Presidència ; 48


 

Instituïm l'educació a Catalunya 👈 enlace a Linkedin


 

Venim de l’Antiga Grècia

 
  

Podem accedir al Món


 

SISTEMA EDUCATIU / SISTEMA ESCOLAR

pilars personals, socials i culturals

Preàmbul

Lleis d’educació canviants, contraposades i extenses no han garantit el bon funcionament de l’ensenyament i aprenentatge a les institucions escolars. El funcionament efectiu es produeix a cada establiment. Convé reconèixer la màxima iniciativa i també responsabilitat a  cada institució escolar que correspongui al reconeixement professional i social assolit.

Catalunya ha d’instituir l’educació des de la seva realitat, necessitats i finalitats, sense condicionaments externs. La decisió política ha de ser clara per a tots els ciutadans i per tant breu. Cal posar tan sols els pilars i l’orientació del sistema que garanteixi unitat i diversitat.

L’organització i estructura bàsica s’ha de fer amb criteri científic i professional comú i estable per a totes les institucions. Cada institució ha de fer el seu projecte, garantint les bases acordades però amb la pròpia identitat. Convé que els ciutadans puguin escollir l’establiment escolar, no per nivell o resultats d’aprenentatge dels alumnes, sinó per oferta diferenciada la que pugui ser més adequada als seus fills amb valors  i opcions que atrauen la confiança dels pares.

Tanmateix, cal trobar un sistema que superi la confrontació de titularitat dels establiments, públics o privats. Sobre la base de servei als ciutadans exercit per professionals, es proposa un  model que distingeixi la direcció institucional participativa de la direcció pedagògica professional. Repensem models escolars de patronat vinculant els establiments escolars a institucions i grups reconeguts socialment que contribueixen a definir identitat pròpia i a vetllar per una bona gestió des de la proximitat.