El TSUNAMI. La saviesa dels contes tradicionals.
Cal veure els contes amb la seva pedagogia popular. Els pedaogs hem de seleccionar els bons contes i posar-los a disposició de les famílies i dels mestres. Ho va fer Hermínio Almendros, mestre pedagog, inspector d'educació: Pueblos y leyendas (Seix i Barral 1937, Teide 1974). Un recull de contes d'arreu del món. una selecció, no per tradicionals sinó aquells que aporten saviesa popular, que avui té tot el valor. En el cas del tsunami, fem referència a "El viejo guardián" o la crema dels arrossars. Tots els contes seleccionats pel pedagog Almendros tenen un contingut cultural i humanista i ja ho va seleccionar i publicar els anys trenta del segle XX. Segueixen tenint valor pedagògic.
Ho presento amb motiu del Tsunami de 2025 a l'oceà Pacífic. Un tsunami que no ha fet mal personal atès que s'han activat sistemes de prevenció i alerta. Com en el conte japonès , avi i net observen l'onada llunyana que s'aixeca, l'avi sap que arribarà a la costa i encenen els arrossar per alertar la població i que que pugi muntanya amunt.
Tanmateix cal veure que Pueblos y leyendas va ser una orientació clara de diàleg intercultural, de valorar el coneixement de totes les cultures quan (1937) es podien veure solament com a exòtiques. És la pedagogia la que va fer aflorar el valor cultural i la inducció a comprendre els diferents com nosaltres mateixos.
Al blog BibliotecaViva, creat i portat per Anna Badia. Hi trobareu recursos, propostes, idees, novetats i sessions de classes de biblioteca.
https://bibliotecaviva.blogspot.com/2011/03/lincendi-dels-arrossars-un-conte.html
Tanmateix enllaça amb "Contes del món"- concurs de podcasts. Una iniciativa interessant però decantada a la comunicació i difusió i la quantitat passa per davant del criteri pedagògic. No penso que fer-ho com a concurs afavoreixi una adequada selecció. Molt positiva la participació de joves i instituts i de l'impluls que hi puguin donar els professors.
http://www.contesdelmon.org/ca/vota/index.html
Cal explicar contes, en família i a l'escola. Cal llegir contes. Dues formes diferents complementàries. Una forma d'agilitzar la lectura és llegir contes que ja es coneixen, que s'han 'oït' i 'escoltat 'moltes vegades. I amb la lectura seran 'sentits' . I la lectura flueix com l'aigua.
Els obsessionats amb innovacions i transformació de l'escola i de l'educació no cal que inventin tant i facin pedagogia sistema, explorant la història de la pedagogia i pensant la renovació pedagògica.