dimarts, 25 de novembre del 2025

Violacions. Violència masclista. Educació sexual d'urgència.

 Violacions. Violència masclista. Educació sexual d'urgència. 

 


 

 

Extracte de: 

Pedagogia de la sexualitat i l'afectivitat.

 

Llibre finalitzat el setembre de 2023. En estudi per diverses editorials que ho ajornen per raons de programació. 

No es veu la urgència?

 

 

 

   

 

 

El procés de maduració biològica segueix unes lleis de regularitat general amb diferències d’edat segons l’entorn climàtic i cultural. També hi ha algunes lleugeres diferències individuals però la seqüència evolutiva és regular. Així quan a les nenes els apunta el pit, amb seguretat es preveu que als dotze mesos apareixerà la menarquia; quan als nens els apunta el pel al bigoti i canvia la veu estan en condicions de tenir ejaculació seminal. Com he dit en el decurs del segle XX aquesta maduració s’ha anat produint en una edat anterior, especialment en les dones. Avui són moltes les noies que tenen la primera regla, encara que irregular, als onze o fins i tot deu o nou anys d’edat. També els nois han anticipat la primera ejaculació dels catorze als dotze o onze anys. [p. 8]

Ja es pot veure la contradicció que s’ha creat entre les lleis de la natura i les “lleis” o exigències socials. Es madura sexualment abans per bona alimentació, per temperatura corporal protegida però sens dubte per informació i estimulació cultural.  En canvi, l’estabilització de relacions sexuals tendeix a endarrerir-se per allargament del període d’educació bàsica i la necessària formació professional o superior,... [p. 8]

Aquestes contradiccions fan difícil sinó ineficaç l’educació dels petits ciutadans. No per això defensarem l’educació doctrinària d’anys reculats que semblava més eficaç. Tenia per finalitat el control i la selecció social. Avui defensem la convivència amb pluralisme, el desenvolupament personal i la participació social. Això és més complex però és com ha de ser; no podem ni volem tornar enrere. Cal això sí, un pacte social de protecció de la infància, durant els anys d’educació, atès que han de veure més la unitat i acord que  la confrontació de diferències -que tampoc les hem d'ocultar- en les que hauran de prendre posició quan siguin adults. [p. 10]

L’educació en l’adolescència ha de continuar entre família i escola però oberta a la realitat d’un món i d’una societat que cal conèixer, valorar críticament i participar dels usos culturals amb criteri personal. La solidesa de l’educació en la primera i segona infància és determinant però insuficient. Si no s’obre al món esdevé restrictiva i al final pot ser nociva. Tanmateix si no ha estat educació sòlida en la infància, els forts estímuls que es reben a l’adolescència ho faran trontollar tot. [p. 13]

Davant d’una socialització primària fràgil, d’unes famílies que demanen formació per fer de pares (de fet són pares i en societats anteriors ho havien après vivencialment dels propis pares) atès que no se n’aprèn per tradició i modelatge; davant d’un professorat que troba dificultats en motivar uns alumnes sobreestimulats per la comunicació de massa, cal un pacte social de protecció a la infància fins els divuit anys. Cal evitar l’acceleració i afavorir que l’infant i adolescent visqui intensament cada estadi per comptes de frissar ja pel següent. En cada estadi es  desenvolupen capacitats, es consoliden hàbits i es desvetllen interessos per a ajustar la pròpia personalitat amb la necessària adaptació social. Ni volem persones que no tenen criteris i aspiracions pròpies, ni volem individus impersonals totalment adaptats a dictats d’anòmia social. [p. 15]

Cal un pacte social per a l’educació de la infància. Unes normes d’actuació clares, sempre fonamentades amb coneixement i raó que compleixin les institucions educadores públiques, particularment escoles i mitjans de comunicació, que les famílies coneguin i incorporin en el seu fer habitual. Lluny de qualsevol fonamentalisme, sabem que tota norma es pensa amb una finalitat favorable segons les necessitats d’un determinat context. Els adults ens hem de guiar per aquestes normes comuns, donant a conèixer els motius que les fonamenten i mostrant que contribueixen a una vida bona. Sabem que són relatives a un context, que poden ajustar-se en un altre ambient, que són diferents de les del passat i que caldrà repensar-les en el futur. Però cal presentar-les amb seguretat i comunitat als infants i amb claredat i raonament  als adolescents. Quan arribin a adults han de poder actuar amb llibertat de pensament i responsabilitat d’acció. [p. 15]

 

Es tracta extensament: 

Pedagogia [p. 17-56]. Principis, onze. Tensions, vuit. Referents, vuit. Decisions, setze. Aplicacions: platges i esports; cinema i audiovisuals; exhibicions, contestació, carnavals. El vestit, funcionalitat i imatge personal. Cultura i sexualitat.

Educació [p.57-93]. Finalitats. Assumptes que preocupen i ens ocupen. Tres alarmes socials: La manada, 2016. Violació practicada i enregistrada, 2017. Violation, film desafiant els límits morals, 2020. 

Pedagogia de l'afectivitat [p. 94-105] Visibilització. Relacions gratificants. Educació familiar. Educació escolar. Revisar: coeducació, axiologia, conversa, societat, amistat. Educació en el lleure. Opció: diferenciar o integrar sexualitat, afectivitat, amor.

Martí Teixidó       
filòsof i pedagog  

 

 

dijous, 20 de novembre del 2025

Ensenyament de la filosofia: coneixement i pensament

Ensenyament de la filosofia: coneixement i pensament

 

 

 

El 4 de novembre la Comissió d'Educació del Parlament de Catalunya ha escoltat la Plataforma dels docents de filosofia que demanen la modificació de la darrera regulació del currículum que va reduir a dues les hores setmanals de filosofia, castellà i català i retornar a l'assignació de tres hores. Vaig assistir a la sessió per aportar arguments de fons però no era possible en aquesta sessió. Els desgrano tot seguit.  

 

 

L'ensenyament de filosofia no és redueix a les hores de Batxillerat (16 a 18 anys d'edat) i cal veure el pes de la filosofia en tots els anys d'ensenyament. La filosofia,  literal de gust per la saviesa, comprèn coneixement i pensament. La saviesa comporta coneixement integral (no separat en assignatures) i consciència de desconeixement. El coneixement aplega observacions i explicacions raonades, el pensament és activitat per descobrir possibles errors en els coneixements i cercar, recercar, millor o nou coneixement fent camí cap a la saviesa, aquesta no assolible, infinita. Tanmateix, avui molts identifiquen informació amb coneixement, per error... o amb intenció? La informació necessària aporta fets, dades, observacions i opinions però li cal la formació per sintetitzar coneixement. La informació organitzada aporta coneixement però la facultat humana ha de veure la seva pertinència i cal educar-la en els anys joves.

La llei d'educació, LOGSE de 1990, va introduir el concepte de currículum substituint el pla d'estudis, els aprenentatges comuns acordats políticament. El currículum detallat de manera universal dificulta que els docents dissenyin el currículum d'estudis a partir de les necessitats i el context ambiental dels alumnes. Es van justificar les quatre fonts del currículum: epistemològica, psicològica, sòcio-cultural i pedagògica. Sense la font filosòfica que comporta pensament, cosmovisió i sentit de la vida. Vaig poder advertir aquesta absència en la presentació prèvia a la seva aprovació. La resposta va ser que la font filosòfica estava inclosa en la font sòcio-cutural. Això comporta un doble error: devaluar la filosofia i  l'error epistemològic de reduir la filosofia a adaptació social-cultural. 

Per recuperar el concepte de filosofia a l'ensenyament  cal veure la unitat entre llenguatge, pensament i filosofia. Així, és assumpte de tots els anys d'ensenyament escolar,  de tot docent i no privatiu dels professors de filosofia. Comporta veure que el llenguatge no es redueix a correcció formal en cada una de les llengües i fer atenció al pensament que s'expressa i comunica de diferents maneres amb canvis de significat. Així, el docent ha de tenir un bon domini de diverses llengües i conèixer el desenvolupament cognitiu i emotiu dels infants i joves. Cal formació pedagògica per a integrar-ho bé i derivar-ne accions didàctiques adequades, a cada edat i a la diversitat de situacions socials, per a progressar en les finalitat educatives comunes acordades. Presento una seqüenciació per edats de la continuïtat de l'aprenentatge de llengua, avui diverses llengües, de pensament unitari i crític i de filosofia i orientacions filosòfiques. Una seqüenciació que han de conèixer tant els docents com les famílies atès que no es restringeix a l'ensenyament intencional sinó a l'educació integral, a tota edat i en tot lloc.

 

Cantarella i musicalitat (0-3). La llengua es desenvolupa a partir d'oïda i repetició mimètica. Aquest menut és un geni. Incorpora els sons i tons, conceptes perceptius de la cultura familiar i ambiental. Ja  pot identificar diferents llengües i s'obre l'amplitud de sons.

Cançons i recitacions  (3-6). L'amplitud de sons articulats i l'amplitud de significats jugant amb les paraules. Gran memorització, sense cap esforç, cognitiva i emotiva, especialment amb les cançons. 

Lectura i imaginació (6-8). Assolida la màgia de confegir paraules a partir de lletres i navegant per frases s'obre un món de significats que identifiquen el que es pot veure, que reprodueixen els mites oïts i que va creant imatges  mentals, un arxiu disponible. Consciència del «jo».

Lectura i observació (8-10). Tot el que es veu, tot el que s'observa es pot traduir en llenguatge verbal. La lectura remet a observació i imaginació dels altres, dos camins complementaris per saber què està a terra i que es pot veure al cel. Categorització dualista bo-dolent per comprendre.

Lectura i interiorització (10-12). La descripció i la narrativa d'altres connecta amb experiències pròpies i queda interioritzada. L'experiència personal interior pot trobar experiències bessones en la lectura per caminar en companyia. Va reduint la polarització dualista.

Oralitat i oratòria (12-14).  Reproduir pensament d'altri, comunicar pensament propi, amb precisió lingüística i recursos per guanyar l'atenció dels altres i interessar-los en el contingut.

Oralitat i argumentació (14-16). Elaboració de pensament propi en un mar de pensaments, evidències , opinions, errors i falsedats. Centrar l'argumentació racional sense reduir-la a racional, constatant la diversitat de sentits i diferents vies per arribar al coneixement amb els diferents usos i gratificacions.

>>> En aquesta edat cal fer atenció constant a la reflexió ètica i cívica. Construcció de la identitat personal  articulada amb la responsabilitat social.

Filosofia i pensament (16-18). Edat excel·lent per conèixer la història del pensament articulada amb la història general (economia, societat, política, cultura). Una visió general de la filosofia i de les filosofies altres (Orient, desert, Àfrica, muntanya) que permetrà tractar temes filosòfics amb coneixement previ i no perdre el temps en opinions comuns. 

>>> És l'edat de la filosofia, de fer-se una cosmovisió i sentit de la vida amb coneixement i decisió personal per viure la llibertat en una societat de masses, complexa i amb conflicte d'interessos.

Convé que els ciutadans vegin que la filosofia no és una assignatura però que calen unes hores d'assignatura amb professores i professors filòsofs, pensadors.  Filosofia per als alumnes de batxillerat i per als alumnes de formació professional amb les necessàries variacions. L'ensenyament de la filosofia és l'etapa final que ha estat present en tots els anys d'escolarització (quinze) amb el llenguatge-pensament que és el distintiu de l'animal humà.