Mobilització dels esplais per reclamar locals dignes
Un miler
d'infants, monitors i famílies es van manifestar ahir al centre de Barcelona
Esplais
Catalans demana que les administracions els cedeixin espais adequats per a
les activitats de lleure
EL PUNT AVUI+ 23/03/14
02:00 - Barcelona - Sònia
Pau
La marxa d'ahir a la
tarda per reclamar locals dignes per als Esplais Catalans va començar a la
plaça de Catalunya i va acabar amb una festa al plaça Sant Miquel Foto:
ANDREU PUIG.
Dissabte
reivindicatiu per a l'entitat Esplais Catalans (Esplac), una associació laica
i progressista de lleure que treballa des del voluntariat. Després de mesos
de queixar-se pels alts lloguers que han de pagar i cansats d'haver de fer
les activitats a les places faci sol o faci fred, ahir van decidir sortir al
carrer per reclamar a les administracions que els cedeixin locals en
condicions o bé els facilitin recursos per pagar els lloguers. Un miler de
persones –entre infants, monitors, mares i pares– van manifestar-se a la
tarda pel centre de Barcelona en una marxa festiva amb pancartes de
coloraines que deien “Cap esplai sense local”, “El lleure busca sostre” o
“Tot esplai es mereix un espai”.
Esplais Catalans agrupa actualment 107
esplais de 64 municipis, als quals assisteixen més de 6.200 infants,
coordinats per 1.500 monitors voluntaris. Fa quatre anys va néixer el projecte Localitza't per reclamar locals
dignes i alhora donar visibilitat a la feina que fan els esplais en el que
s'anomena educació no formal.
Una portaveu de
l'entitat va subratllar que la manca d'espais dificulta la tasca educativa i
va lamentar que les administracions, que tenen locals buits i que no
utilitzen, no fan res per solucionar-ho. “Continuarem amb les demandes –hi va
afegir– i no ens quedarem de braços plegats perquè és una situació injusta.” “Quan
plou què fem?” duia escrit en una cartolina una nena, i “I tant que eduquem”,
deia la pancarta que aixecava un monitor al seu costat. La marxa va sortir de
la plaça de Catalunya i va acabar amb una festa a la plaça Sant Miquel.
|
|
ESCOLES I INSTITUTS
deserts en cap de setmana i dies festius.
ESPLAIS I AGRUPAMENTS ESCOLTES
mancats de locals i instal·lacions per a les
activitats de tarda i cap de setmana.
PARESI MARES
de família que treballen al comerç, a serveis de lleure, a serveis
públics... en cap de setmana que no
tenen els fills atesos uns hores.
PARRÒQUIES D’ESGLÉSIA CRISTIANA són les que
de fa tants anys cedeixen locals per a esplais i agrupaments escoltes. Que no es digui que ho fan per proselitisme:
és obert a tots i solament van a actes religiosos els qui ho volen.
Nois i noies del barri podrien accedir als
espais exteriors i porxos d’escoles i instituts per jugar a bàsquet, per
patinar o skatejar, per jugar a escacs, a escrable o a jocs de rol.
Els costos d’obrir i tancar i d’una
supervisió suau no serien cap cost comparat amb les destrosses que es fan per
avorriment agressiu o per emborratxar-se a posta.
La Fundacó Lluís Carulla va lliurar dimarts
18 de març de 2014 els X
Premis d’educació en el lleure Dos agrupaments, dos esplais i dos grups
de músiques o de ràdio i videos.
|
La divisió
d’educació formal, educació no-formal i educació informal, ajuda a entendre
una realitat educativa que és inseparable. On
no arriba una, arriba l’altra. Allò que no es podia fer a l’escola
durant la llarga dictadura per a molts infants va ser possible a través de
l’escoltisme, d’esplais parroquials i de colònies. Allò que avui algunes
famílies no poden fer es pot compensar amb esplais, casals, agrupaments,
esbarts... Totes aquestes entitats no han estat comercialitzades i convé
evitar que ho siguin. Són activitat basades en el voluntariat que és alhora
un ritual de pas de joves a una vida adulta responsable i cívica dels qui
s’hi dediquen. Cal donar-los els condicions materials i econòmiques per tal
que siguin molts els voluntaris i molts els infants que hi participin particularment
si no disposen de mitjans familiars.
Cada grup ha de
disposar d’un petit local exclusiu i accés a instal·lacions exteriors o
cobertes no pròpies que ha de saber
respectar. És justament a les escoles,
col·legis o instituts d’ensenyament on millor es coneixen les necessitats
dels alumnes. Se’ls pot orientar als grups d’educació en el lleure pròxims i
si no n’hi ha i cal, posar els locals del centre d’ensenyament a disposició
perquè s’hi constitueixin. Monitors voluntaris no en faltaran. En qualsevol
cas, cap d’aquests grups té sobrades instal·lacions i els centres els les han
de posar a disposició amb un compromís
de responsabilitat i amb confiança de col·laboració mútua.
L’Administració
Municipal ha de proporcionar petits locals amb càrrec als fons públics i
accés a instal·lacions municipals. Els infants són els ciutadans que tenen
dret a major protecció. No és tan car això. S’han de desamortitzar patis i
pistes d’escoles i instituts que en
dies festius són depriments. Han de ser punts de trobada a qualsevol hora del
dia per a desenvolupar activitats en grup i acréixer el sentit cívic. Els infants que així ho facin esdevindran
ciutadans respectuosos amb el comú i voluntaris al l’acció.
|
L'Educació Activa d'inicis del s. XX repensada per a la societat de comunicació de masses actual. L'Escola ComunicActiva considera l'agenda comunicativa, incorpora els formats i usa les tecnologies de la informació. Alguns temes a: https://politicadeducacio-comunicactiva.blogspot.com/
dilluns, 24 de març del 2014
ESCOLES I INSTITUTS DESERTS en cap de setmana. ESPLAIS mancats d'espais
-->
diumenge, 16 de març del 2014
Tenim pendent una pedagogia per a adolescents. Un abandonament inacceptable abans dels 18 anys.
No és una història passada. El nostre sistema escolar, la
institució escolar d’educació secundària per a noies i nois de 12 a 16
anys no troba l’alternativa per a alumnes desmarxats i els identifica
amb fracàs escolar. Si els ha faltat un ambient favorable, la institució
escolar pot compensar-ho i posar-los en marxa en la majoria de casos.
Milani va ser un gran educador compromès i home de cultura; no va
dissenyar un sistema pedagògic. Tenim pendent una pedagogia per a
adolescents, el sistema pedagògic que a Catalunya va iniciar Josep
Costa-Pau el 1974 però que lamentablement no s’ha estès.
Us suggerim donar suport a la publicació i a l’acte difonent-lo
entre professores i professors d’educació secundària. L’educació
secundària ha de millorar molt i per a tots.L’acte s’esdevindrà el 25 de
març a les 19 h a Amics de la UNESCO.
dissabte, 15 de març del 2014
Massa llocs comuns en pedagogia, poc fonamentats. El 1912 Eugeni d'Ors va escriure.
ABANS D’ARA. Al diari ARA de 15.03.2014
Maria Montessori
D’Ors (Barcelona, 1881 - Vilanova i la Geltrú, 1954) a La Veu de Catalunya
(22-X-1912). El mètode de Maria Montessori (Itàlia, 1870-Holanda, 1952)
va influir en la pedagogia catalana des del Noucentisme.
EUGENI D’ORS, ‘XÈNIUS’ 1912 Peces Històriques triades per Josep Maria Casasús |
diumenge, 2 de març del 2014
Política de l'educació a Catalunya
La política de l'educació ha quedat polaritzada per:
El LEGOTON. Jugar a lleis: "-Jo més que tu... -Jo encara més..."
Deia la meva àvia: "Tal faràs, tal trobaràs". I en castellà diuen: "Quien siembra vientos, halla tempestades"
Des quan hem fet confiança que les lleis duen implícita la qualitat de l'educació? Va començar el joc Aguirre i ho va completar del Castillo per derogar la llei LOGSE 1990 que havia fet la majoria política socialista amb un excés de suficiència que no reconeixia cap mèrit a la llei LGE 1970 que hem de reconèixer que va dur a l'escolarització del tot el país i a la professionalització de l'ensenyament amb mestres de nivell universitari. Quan va tornar la majoria política socialista va aturar l'aplicació de la llei de qualitat de l'educació fent una extensíssima llei LOE 2006 per incorporar el què li demanava l'oposició. A Catalunya a partir del nou Estatut es va voler derivar una llei d'educació LE 2009 pròpia que per voler dir-ho tot i fer content tothom arriba a 205 articles.
Canvien les lleis l'escola?
Quina obsessió més inútil. Les lleis solament poden donar un marc que permeti als professionals docents desenvolupar un ensenyament fonamentat en el coneixement científic, impulsat per professionals compromesos i organitzats en equip amb direcció pedagògica. Les lleis ho han volgut regular tot, han canviat la terminologia i la retòrica i han esdevingut feixugues fins a convertir-se en un entrebanc per als mateixos docents.
I va entrar en escena el ministre Wert a jugar al LEGO i la consellera Rigau li segueix el joc com qui aposta i aposta pensant que al final guanyarà... I ara ja està en escac.
Potser és per això que la consellera Rigau anuncia que els infants de set anys jugaran a escacs com a matèria de classe! Sí, ja hem vist imatges a televisió: Tota la classe jugant a escacs, alumnes de dos en dos.
Jo he ensenyat a jugar a infants de set anys, no com a matèria de classe sinó com a activitat estimulant dins la classe. No ha interessat a tots i tampoc cal. Hi ha d'altres activitats que desenvolupen de manera diferent. En general, als qui agraden els mots encreuats o els sodokus, no interessen els escacs. Tant parlar de diversitat i seguim fent innovacions uniformistes: tots han de fer el mateix. No canviem.
La segona polaritat són: proves (PISA, CB, Diagnòstiques) més proces internes del centre (ACL, Cangur, PAU). Amb proves i avaluacions no es resolen els problemes, solament s'identifiquen. Però amb tantes proves, no estan identificats encara?
Del què menys es tracta és de pedagogia, pedagogia fonamentada i pensada. Cada escola pot inventar-ho tot sense haver aprofundit, rellegit en clau actual, cap dels sistemes pedagògics del segle XX (Decroly, Montessori, Projectes, Winnetka, Waldorf, Cousinet, Freinet...) que van ser presents a Catalunya de la mà dels nostres pedagogs: Ferrer i Guàrdia, Martorell, Homs, Galí, Vergés. Cada institut assaja agrupaments, desdoblaments i, qui coneix l'escola del treball de Kerschensteiner, el Pla Langevin-Wallon d'optativitat, el model Costa-Pau de pedagogia per a adolescents.
En medicina hom esmenta sempre directors d'equips mèdic o d'equips de recerca que estan fent importants aportacions. En pedagogia tot es vol regular per lleis o als diaris i televisions tothom hi diu la seva, tothom en sap. Així ens va des de fa tants anys... prò farem rodes de premsa per dir que han millorat uns resultats numèrics.
El LEGOTON. Jugar a lleis: "-Jo més que tu... -Jo encara més..."
Deia la meva àvia: "Tal faràs, tal trobaràs". I en castellà diuen: "Quien siembra vientos, halla tempestades"
Des quan hem fet confiança que les lleis duen implícita la qualitat de l'educació? Va començar el joc Aguirre i ho va completar del Castillo per derogar la llei LOGSE 1990 que havia fet la majoria política socialista amb un excés de suficiència que no reconeixia cap mèrit a la llei LGE 1970 que hem de reconèixer que va dur a l'escolarització del tot el país i a la professionalització de l'ensenyament amb mestres de nivell universitari. Quan va tornar la majoria política socialista va aturar l'aplicació de la llei de qualitat de l'educació fent una extensíssima llei LOE 2006 per incorporar el què li demanava l'oposició. A Catalunya a partir del nou Estatut es va voler derivar una llei d'educació LE 2009 pròpia que per voler dir-ho tot i fer content tothom arriba a 205 articles.
Canvien les lleis l'escola?
Quina obsessió més inútil. Les lleis solament poden donar un marc que permeti als professionals docents desenvolupar un ensenyament fonamentat en el coneixement científic, impulsat per professionals compromesos i organitzats en equip amb direcció pedagògica. Les lleis ho han volgut regular tot, han canviat la terminologia i la retòrica i han esdevingut feixugues fins a convertir-se en un entrebanc per als mateixos docents.
I va entrar en escena el ministre Wert a jugar al LEGO i la consellera Rigau li segueix el joc com qui aposta i aposta pensant que al final guanyarà... I ara ja està en escac.
Potser és per això que la consellera Rigau anuncia que els infants de set anys jugaran a escacs com a matèria de classe! Sí, ja hem vist imatges a televisió: Tota la classe jugant a escacs, alumnes de dos en dos.
Jo he ensenyat a jugar a infants de set anys, no com a matèria de classe sinó com a activitat estimulant dins la classe. No ha interessat a tots i tampoc cal. Hi ha d'altres activitats que desenvolupen de manera diferent. En general, als qui agraden els mots encreuats o els sodokus, no interessen els escacs. Tant parlar de diversitat i seguim fent innovacions uniformistes: tots han de fer el mateix. No canviem.
La segona polaritat són: proves (PISA, CB, Diagnòstiques) més proces internes del centre (ACL, Cangur, PAU). Amb proves i avaluacions no es resolen els problemes, solament s'identifiquen. Però amb tantes proves, no estan identificats encara?
Del què menys es tracta és de pedagogia, pedagogia fonamentada i pensada. Cada escola pot inventar-ho tot sense haver aprofundit, rellegit en clau actual, cap dels sistemes pedagògics del segle XX (Decroly, Montessori, Projectes, Winnetka, Waldorf, Cousinet, Freinet...) que van ser presents a Catalunya de la mà dels nostres pedagogs: Ferrer i Guàrdia, Martorell, Homs, Galí, Vergés. Cada institut assaja agrupaments, desdoblaments i, qui coneix l'escola del treball de Kerschensteiner, el Pla Langevin-Wallon d'optativitat, el model Costa-Pau de pedagogia per a adolescents.
En medicina hom esmenta sempre directors d'equips mèdic o d'equips de recerca que estan fent importants aportacions. En pedagogia tot es vol regular per lleis o als diaris i televisions tothom hi diu la seva, tothom en sap. Així ens va des de fa tants anys... prò farem rodes de premsa per dir que han millorat uns resultats numèrics.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)