És d'actualitat donar a conèixer Ludwig van Beethoven (Bonn 1770 – Viena 1827) amb motiu dels 250 anys del seu naixement. És motiu pedagògic per bastir una proposta pedagògica consistent.
recurs (actualitat, informació, enregistraments, imatges, coneixement....) + intenció educativa = recurs pedagògic
motiu (actualitat, cultural, social, ocasional) + intenció educativa = proposta pedagògica amb finalitat educativa.
La proposta pedagògica és adequada a totes les edats i a totes les matèries del currículum. És millor fer-ho com a proposta pedagògica interdisciplinària.
9a simfonia de Beethoven, emissió de TV·,
diumenge 29 de novembre de 2020 (1h07')
https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/9a-simfonia-de-beethoven/video/6071769/
Motiu pedagògic: Beethoven
· És un músic que va canviar, revolucionar, la manera de fer música. Inicialment considerat un rar, un bàrbar, un contracorrent. ART I CREATIVITAT
· S’han trobat obres inacabades, no publicades. Perfeccionista amb la seva pròpia feina com a artista sòlid, no ocasional. EXIGÈNCIA
· En ocasions no compleix amb els terminis acabant les obres d'encàrrec a temps. Relativitat del compliment amb relació a la qualitat. AVALUACIÓ
· La seva imatge ja és expressiva. No va voler posar-se perruca i per això sempre se’l mostra escabellat . IDENTITAT
· No va voler ser mantingut per un noble i es va arriscar a viure de la seva feina. INDEPENDÈNCIA
· Va admirar les idees igualitàries dels il·lustrats i la revolució burgesa però en veure que Napoleon es va convertir en cònsul únic del directori i emperador, el va detestar. La 3a simfonia 'Bonaparte' la va canviar de nom a 'Heroica' i el 2n moviment es la marxa fúnebre, impressionant. COMPROMÍS POLÍTIC.
· Seguint la 3a va em,prendre la 5a simfonia amb intenció de provclarar els valors de la revolució: Llibertat, Igualtat, Fraternitat.
· Promou l'entesa humana, la cohesió social. La 9a simfonia és himne del Consell d'Europa des 1972 i de la Unió Europea des 1985. SOCIAL
· Desafortunat en amors. Sembla que els va patir i s’expressen en les seves obres a `partir de 1812 . Tot gran home o dona té punts fràgils; no va tenir dona i família. malgrat haver-ho desitjat. Admiració del mestre. Diferència d’edat. (Per a Elisa https://youtu.be/lExWbKctJzo i 8a simfonia) AMOR
· Va afrontar disminucions físiques (sordesa, equilibri) amb resistència i resolució. La 8a simfonia alegre expressa la superació de dificultats. VALENTIA
· És considerat un geni. Podem veure’n els deus cares: una, creatiu, originat, superior; l’altra, dur, malcarat, tossut. Van al mateix lot. VISIÓ INTEGRADA D’UN MATEIX.
Possibilitats interdiciplinàries
Música i dansa: audició, ritme, intensitat discriminació de sons, timbre, identificació de temes.
Ciències socials: II·lustració, igualtat social, contra l'antic règim. Sinfonies 3a, 5a i 9a
Ciències naturals: Immensitat i nit de muntanya. Simfonia 7a
Educació ètica i cívica: Valors, llibertat, igualtat, fraternitat a la simfonia 5a.
Llengua i literatura: Oda a l'Alegria de Schiller, Cant de joia de Maragall
Art i plàstica: pintura retrat, cartell il·lustratiu.
Imaginem un projecte/treball interdisciplinari. Hi ha feina per a tots però difenrenciada i entre tots ho atenyen tot.
Motiu per tractar-ho com a lliçó ocasional un professor, o per matèries de currículum, o amb projecte interdisciplinari.
Marí Teixidó, pedagog