
L’efecte papallona en la formació del professorat
Afegeixo comentari
Compartim el plantejament de Montse Batiste i Pilar Gargallo. Qui s'hi pot posar en contra?... Però no penso que ajudi a pensar amb consistència i a prendre decisions d'acció. Les figures esmentades, Rosa Sensat i Marta Mata són referents de lideratge que van dinamitzar la renovació pedagògica en el seu moment. Cal aprofundir la pedagogia sòlida que al seu redòs van aportar Pau Vila, Artur Martorell, Eladi Homs, Josep Estalella, Alexandre Galí,... i posteriorment Pere Darder (Quafe80), Maria-Antònia Canals (Matemàtiques), Jordi Cots (Drets dels infants), Josep Costa-Pau (Grup natural i Audiovisuals), Joaquim Franch (Autogestió i Naturalisme). L'educació no és transformació (no és com passar de farina amb fermentació a pa que li canvia la naturalesa) L'educació és desenvolupament (bio-psico-social-mental) estimulat per família , escola i comunicació social. La pedagogia fonamentada en coneixement científic presenta criteris i normes d'acció (no per complir, sinó per pensar i actuar ajustadament). Parlar de transformació en educació desorienta. Obsedir-se en la innovació educativa ha estat una relliscada. La pedagogia recull la tradició anterior, la revisa segons necessitats actuals i la reajusta. És la "renovació pedagògica." La renovació pedagògica és un moviment, com va caracteritzar Artur Martorell, una coincidència de mestres i professors en la visió i acció sense que hi hagi una direcció única. El 1983 es van constituir els "Moviments de renovació pedagògica". No em semblava adequat atès que fragmentava corporativament i posava per davant la brillantor de cada un. (Afegeixo, a més, que se'm va excloure per ser inspector d'educació suposant que havia ofegant el meu mestre renovador). La renovació pedagògica no es caracteritza per aprendre junts, que així ha de ser; es caracteritza per saber analitzar les pràctiques pedagògiques anteriors que no s'ajusten a la realitat actual, entendre el seu fonament i objectiu i redissenyar-les amb creativitat, (fer de nou).
L'educació és l'eina més poderosa per a la transformació social, -ho va dir Nelson Mandela-, per tant una opció política, de la que se n'ha apropiat la OECD, empresarial, marcant els objectius per a ciutadans productius. Correspon a la pedagogia (ciència de l'educació) aportar una visió sistèmica, derivar-ne normes d'acció i dissenyar instruments per a desenvolupament personal i social de l'alumne amb l'adquisició de cultura: ciències, humanitats, artcreació i filosofiasentit.
Suggereixo abandonar conceptes i expressions dominants que ens desorienten. Complicitat és agrupar-se amb altres per cometre un delicte; millor, cooperació. Acompanyar és anar al costat o compartir sentiments però el mestre, 'magisteros', és el més gran i preveu, guia, organitza i també exigeix amablement. La millora social i educativa ens il·lusiona però ens confon. Efectivament, l'educació és una de les tres funcions socials; són agents educatius: família, escola, comunicació, publicitat, treball i lleure i conve veure que actualment s'imposa la comunicació de masses que ho domina tot si no repensem l'educació en la societat i cultura actual. Jo vaig desenvolupar l'Escola ComunicActiva (1992) rellegint i actualitzant els 30 punts de l'Escola Activa de 1912 (Ferrière).
Acabo amb la imatge científico-poètica de l'efecte papallona. Fa mes de deu anys que va arribar l'efecte papallona del mestre japonès Toshiro Kanamori que emmarcava l'ensenyament, actuant amb autoritat, en educar les emocions per a ser feliç. Efecte papallona volatilitzat. Persisteix Pisa, el drac volador.