Mobilització dels esplais per reclamar locals dignes
Un miler
d'infants, monitors i famílies es van manifestar ahir al centre de Barcelona
Esplais
Catalans demana que les administracions els cedeixin espais adequats per a
les activitats de lleure
EL PUNT AVUI+ 23/03/14
02:00 - Barcelona - Sònia
Pau
La marxa d'ahir a la
tarda per reclamar locals dignes per als Esplais Catalans va començar a la
plaça de Catalunya i va acabar amb una festa al plaça Sant Miquel Foto:
ANDREU PUIG.
Dissabte
reivindicatiu per a l'entitat Esplais Catalans (Esplac), una associació laica
i progressista de lleure que treballa des del voluntariat. Després de mesos
de queixar-se pels alts lloguers que han de pagar i cansats d'haver de fer
les activitats a les places faci sol o faci fred, ahir van decidir sortir al
carrer per reclamar a les administracions que els cedeixin locals en
condicions o bé els facilitin recursos per pagar els lloguers. Un miler de
persones –entre infants, monitors, mares i pares– van manifestar-se a la
tarda pel centre de Barcelona en una marxa festiva amb pancartes de
coloraines que deien “Cap esplai sense local”, “El lleure busca sostre” o
“Tot esplai es mereix un espai”.
Esplais Catalans agrupa actualment 107
esplais de 64 municipis, als quals assisteixen més de 6.200 infants,
coordinats per 1.500 monitors voluntaris. Fa quatre anys va néixer el projecte Localitza't per reclamar locals
dignes i alhora donar visibilitat a la feina que fan els esplais en el que
s'anomena educació no formal.
Una portaveu de
l'entitat va subratllar que la manca d'espais dificulta la tasca educativa i
va lamentar que les administracions, que tenen locals buits i que no
utilitzen, no fan res per solucionar-ho. “Continuarem amb les demandes –hi va
afegir– i no ens quedarem de braços plegats perquè és una situació injusta.” “Quan
plou què fem?” duia escrit en una cartolina una nena, i “I tant que eduquem”,
deia la pancarta que aixecava un monitor al seu costat. La marxa va sortir de
la plaça de Catalunya i va acabar amb una festa a la plaça Sant Miquel.
|
|
ESCOLES I INSTITUTS
deserts en cap de setmana i dies festius.
ESPLAIS I AGRUPAMENTS ESCOLTES
mancats de locals i instal·lacions per a les
activitats de tarda i cap de setmana.
PARESI MARES
de família que treballen al comerç, a serveis de lleure, a serveis
públics... en cap de setmana que no
tenen els fills atesos uns hores.
PARRÒQUIES D’ESGLÉSIA CRISTIANA són les que
de fa tants anys cedeixen locals per a esplais i agrupaments escoltes. Que no es digui que ho fan per proselitisme:
és obert a tots i solament van a actes religiosos els qui ho volen.
Nois i noies del barri podrien accedir als
espais exteriors i porxos d’escoles i instituts per jugar a bàsquet, per
patinar o skatejar, per jugar a escacs, a escrable o a jocs de rol.
Els costos d’obrir i tancar i d’una
supervisió suau no serien cap cost comparat amb les destrosses que es fan per
avorriment agressiu o per emborratxar-se a posta.
La Fundacó Lluís Carulla va lliurar dimarts
18 de març de 2014 els X
Premis d’educació en el lleure Dos agrupaments, dos esplais i dos grups
de músiques o de ràdio i videos.
|
La divisió
d’educació formal, educació no-formal i educació informal, ajuda a entendre
una realitat educativa que és inseparable. On
no arriba una, arriba l’altra. Allò que no es podia fer a l’escola
durant la llarga dictadura per a molts infants va ser possible a través de
l’escoltisme, d’esplais parroquials i de colònies. Allò que avui algunes
famílies no poden fer es pot compensar amb esplais, casals, agrupaments,
esbarts... Totes aquestes entitats no han estat comercialitzades i convé
evitar que ho siguin. Són activitat basades en el voluntariat que és alhora
un ritual de pas de joves a una vida adulta responsable i cívica dels qui
s’hi dediquen. Cal donar-los els condicions materials i econòmiques per tal
que siguin molts els voluntaris i molts els infants que hi participin particularment
si no disposen de mitjans familiars.
Cada grup ha de
disposar d’un petit local exclusiu i accés a instal·lacions exteriors o
cobertes no pròpies que ha de saber
respectar. És justament a les escoles,
col·legis o instituts d’ensenyament on millor es coneixen les necessitats
dels alumnes. Se’ls pot orientar als grups d’educació en el lleure pròxims i
si no n’hi ha i cal, posar els locals del centre d’ensenyament a disposició
perquè s’hi constitueixin. Monitors voluntaris no en faltaran. En qualsevol
cas, cap d’aquests grups té sobrades instal·lacions i els centres els les han
de posar a disposició amb un compromís
de responsabilitat i amb confiança de col·laboració mútua.
L’Administració
Municipal ha de proporcionar petits locals amb càrrec als fons públics i
accés a instal·lacions municipals. Els infants són els ciutadans que tenen
dret a major protecció. No és tan car això. S’han de desamortitzar patis i
pistes d’escoles i instituts que en
dies festius són depriments. Han de ser punts de trobada a qualsevol hora del
dia per a desenvolupar activitats en grup i acréixer el sentit cívic. Els infants que així ho facin esdevindran
ciutadans respectuosos amb el comú i voluntaris al l’acció.
|
L'Educació Activa d'inicis del s. XX repensada per a la societat de comunicació de masses actual. L'Escola ComunicActiva considera l'agenda comunicativa, incorpora els formats i usa les tecnologies de la informació. Alguns temes a: https://politicadeducacio-comunicactiva.blogspot.com/
dilluns, 24 de març del 2014
ESCOLES I INSTITUTS DESERTS en cap de setmana. ESPLAIS mancats d'espais
-->
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada