dimecres, 1 de març del 2023

Hem d'ensenyar a respirar?

 

 


Digué Rudolf Steiner. filòsof educador, orientador de la pedagogia Waldorf.

De la conferència (aprox. 1920): El Estudio del Hombre Como base de la pedagogía. 

 


La observación de que la naturaleza esencial del niño, nos permite afirmar que todavía no ha aprendido a respirar en forma tal que esta función debidamente alimente el proceso neuro-sensorio: he aquí otra de las íntimas características de lo que hay que hacer con el niño. Hemos de empezar por comprender la entidad humana tanto en lo antropológico como en lo antroposófico. Las más importantes medidas pedagógicas tendrán en cuenta, pues, la observación de todo lo que sirva para el debido acoplamiento del proceso respiratorio con el neuro-sensorio. En sentido superior, el niño tiene que aprender a dar cabida en su espíritu a lo que sólo puede experimentar en virtud de haber nacido y poder respirar. Sin duda alguna, el que la educación tenga en cuenta la respiración , armonizándola con el proceso neurosensorio, ayuda a la "incorporación" de lo anímicoespiritual en la vida física del niño. Como simple afirmación podemos decir: el niño todavía no sabe respirar correctamente, y por medio de la educación hemos de enseñárselo.


Abans de conèixer l'obra filosòfico-pedagògica de Rudolf Steiner, i especialment amb alumnes petits he tingut cura de la respiració, d'ensenyar-los a respirar, amb el pulmó i amb el ventre (especialment els nois). Cantant he donat indicacions de com respirar. No cal programar-ho, no són competències explicitades i tanmateix és determinant per a un bon aprenentatge: oxigenació cerebral i ànim modulat.

Em sembla que no es té en consideració a l'educació. Avui ens ho ha confirmat la neurociència i ja no val l'argument de titllar Steiner d'il·luminat. Amb tot, admetré que alguns dels seguidors incorporen elements esotèrics que hauríem de revisar críticament però en la segona infància (7-14 anys) l'infant té una comprensió mítica (Kieran Egan) i no es pot reduir a racionalitat fins a accedir a les operacions formals (Piaget i Wallon).

No es feina de l'escola, es feina de la família, i també de l'escola, i també de l'esport, la música o la dansa. Però el mestre i la mestra ajudaran molt els infants si els observen atentament (com respiren, com caminen, com parlen, com escriuen) i els orienten adequadament.


Vegeu com  ignorem el que ja podíem saber i ens enlluernem per la 'innovació' perquè desconeixem les aportacions consistents del passat i rebem importacions amb els braços oberts perquè ens solucionin els nostres problemes. Respiració, interiorització, meditació ja les tenim en la nostra cultura però preferim etiquetes en anglès.

Ensenyar a respirar a l’escola
   [ 0 ]

Les evidències que s’acumulen amb adults justifiquen que s’aconselli la seva pràctica. Si voleu en repassem algunes. La pràctica del Mindfulness contribueix al relaxament muscular i la reducció del 40% de la intensitat del dolor, segons un article publicat el 2011 a la revista Journal of Neuroscience; redueix l’ansietat i els batecs del cor; allibera la ment i permet que les emocions s’expressin d’una forma menys visceral; augmenta la memòria de treball i la concentració i es converteix en una protecció contra la depressió.


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada