dimecres, 7 de desembre del 2022

PISA-OCDE va crear l'expectativa de presentar els resultats cada tres anys des 2003, el 7 de desembre

 

L'any 2000 vam tenir accés a un primer informe 'Education at a glance' de l' OECD/OCDE que amb un altre col·lega inspector d'educació vàrem fotocopiar i estudiar atentament. L'OCDE ens aportava dades de molts països i ens permetien pensar en quines decisions de política de l'educació i organització del sistema escolar podien millorar l'educació, els aprenentatges i la instrucció dels alumnes.

Students in science, reading and mathematics for OECD PISA 2018


The OECD - Creating Better Policies for Better Lives, Together

https://youtu.be/6JstvTnZjHM


L'OCDE va anunciar la presnetació de l'Informe Pisa 2003 per al 7 de desembre de 2004 i estàvem expectants. Jo vaig preparar algunes separates per als estudiants de Política de l'Educació per poder tractar-ho a classe. Fer que notessin el contrast i efectes entre variança interna i variança externa en els resultats d'aprenentatge dels alumnes.  [Informe PISA 2003, OCDE/SANTILLANA 2005, Cap. 4]  Especialment vaig voler mostra-los que els condicionants socioeconòmics quedaven minorats si els alumnes anaven a una escola amb pedagogia ben dirigida i, encara més amb companys de millor condició. Això jo ho havia constatat experiencialment quan era mestre de l'escola Costa i Llobera on gràcies a la quota indicativa assitien alumnes de barris empobrits i que en sortien totalment afavorits. Clarament podem atribuir els millors resiultats a una pedagogia pensada i consistent i a l'ambient misosocial que es crea en el grup d'alumnes.

 

 

 

 

Informe PISA 2003 "Aprender para el mundo del mañana. Programa para la  Evaluación Internacional de Alumnos" - VV. AA. - comprar libro  9788429405804 - CervantesInformes de 2003, 2006, 2009, 2012, 2015, 2018. Per causa de la pandèmia es va decidir ajornar l'informe de 2021

Cada tres anys, el 7 de desembre, estava atent a la publicació del nou informe. Va esdevenir un aconteixement social i la premsa i mitjans se'n feien ressò però això no ha afavorit, ben al contrari. Ministres, consellers i directius de l'Administració mirant de presentar els resultats ben  cuinats. Mestres i professors preparant els alumnes per a resoldre els exercicis i problemes de les proves PISA. Tots obsedits pels resultats, restant energia a l'entusiasme de transmetre coneixement als alumnes i desvetllar interessos diferenciats concordants amb les aptituds personals diferencials.

 

 

¿A què condueix millorar unes centèssimes o una dècima els resultats de matemàtiques, d'anglès o de llengua?... Em temo, ho he vist, que a perdre el gust per la inventiva matemàtica, per cantar en anglès o per gaudir fent una exposició oral amb oratòria, retòrica i potser amb humor. Tinc gravades a la memòria imatges dels dies d'aplicació de les proves pròpies, seguint el model PISA, segons calendari establert per l'Administració educativa. Professors desganats o convertits en vigilants d'examen, alumnes sense interès mirant d'enllestir ràpidament (Una evidència, l'expressió escrita breu i com és mala tradició, posada com a exercici final).

 

Els estudis internacionals de l'OECD i les proves PISA tenen un gran interès per a decidir accions de política de l'educació, per a millorar el sistema escolar però han estat nocives per a l'ensenyament-aprenentatge, encara que hagin pogut millorar unes dècimes les puntuacions assolides. Els resultats de les proves han estat molt mal administrats; se'ls han quedat els polítics i administradors per justificar les seves accions presentat-les a la premsa i als mitjans. I s'han multiplicat les proves, emulant les de PISA, que s'han d'aplicar cada curs als centres per millorar els resultats. Els centres escolars han estat els darrers en rebre els resultats. Els supervisors professionals de l'educació de la Inspecció podíem asseure'ns amb direccions i docents per analitzar els resultats d'un curs a l'altre però se'ns subministraven els resultats amb data de caducitat, ben passats. 

L'efecte PISA no és favorable als professionals docents. Els resultats PISA són per als administradors públics de l'educació però els han traslladat als docents i els han descarregat la seva responsabilitat. La responsabilitat dels docents és pedagògica i didàctica. La responsabilitat de planificació, finançament, recursos i provisió de personal competent és de l'Administració educativa.

L'efecte PISA derivat és que queda  en segon terme el pensament lliure i la creativitat: debats i anàlisi de la realitat social, música-cançó i euritmia, joc esportiu i joc dramàtic, coneixement de biografies d'homes i dones que han contribuït a la humanitat, expressió poètica, plàstica o tècnica no comercial.  

L'efecte d'obsessió pels resultats és inherent a una organització econòmica i empresarial. L'educació és activitat centrada en els processos i els resultats, que s'han de considerar, són solament dades que s'han d'estudiar amb totes les condicions prèvies i circumstàncies. Comparar resultats, és ofensiu, és injust, com comparar la velocitat d'anar amb bicicleta o d'anar amb motocicleta.

 

Qué es PISA?

PISA es el Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos de la OCDE. El objetivo del programa es medir la capacidad de los alumnos de 15 años para utilizar sus conocimientos y habilidades de lectura, matemáticas y ciencias para afrontar los retos de la vida real.

 

Que és la OECD/OCDE ?

 

Click to access the publication - OECD Economic Outlook, Volume 2022 Issue 2 - Preliminary version

 

L'OCDE, na organització per al desenvolupament econòmic dels països, de fet, avui són les empreses multinacionals (el capital no te frontes) i la cooperació controlant la producció, la distribució, el finançament i maximitxant l'incrementant els beneficis, repartint algunes engrunes per distreure l'opinió pública. A l'OCDE no li interessa l'educació personal i comunitària. Li interessa la instrucció, les competències instruccinals, saber fer, per  fer països (empreses) competitives.

L'OCDE, una organització per al desenvolupament econòmic que ha suplantat la UNESCO que és l'organització de les Nacions Unides per a promoure l'educació, la ciència i cultura i afavorir la pau entre les nacions (fundada el 1946) i no la competició.

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada