dimarts, 6 de juliol de 2021

Amb pedagogia. Sempre observar. Tot és recurs. Amb pedagogia

Observació. Espero per a la sessió de la Filmoteca, diumenge 4 de juliol, 19h. Hi ha un talús piramidal cimentat per als infants. Observo un joc viu, dinàmic, motriu, solidari, feliç. Entre set i nou infants. 

Infants actius. Pl. Salvador Seguí BCN
Una rosseta, 5a? cabell amb cua: prima forta àgil atenta a fer jugar, ajudar, i carregar si cal, una menuda, cara rodoneta, potser hindú 3a?. Una de cabell negre amb trena, àgil, alegre, forta. simpàtica (Sé el seu nom, E,  la mare seu prop meu). Aquestes tres no apren, no es cansen i la menuda espera la seva ajuda quan no pot pujar sola el talús.Parlen en castellà.

Una nena amb vestit, 6a? puja i baixa i admira el joc, menys àgil, no l'exclouen però no hi entra del tot. A baix, a distància hi ha el pare que mira i guia. Altres dos nens 5a? 3a? tenen un petit globus groc. Fan el seu joc, el grandet mira les nenes àgils però no hi entra. Alguna vegada intenta pujar el talús però de genolls. Alguna de les dues nenes quan ho veu, ve a donar-li la ma perquè pugi de puntetes flexionades.

S'hi afegeix 19:20h un noi 7a?, imatge de nou vingut que es mou al costat i vol entrar en el joc d eles nenes. La mare, des del banc on seu adverteix l'E. -Mira, quiere jugar, lo ves? I entren en interacció, contacte i baixant just el tobogan.

Canvi d'actors 19.25h. -Mira E. que se van, diles adiós! Arriben dos nois furieta, 8a? i 6a?, molt actius, envaeixen. L'E. ho encaixa tot, contenta, simpàtica. Molt més menuda i prima, no té cap recança. Puja pel tobogan quan el gran l'ha bloquejat. Per a ella segueix essent joc.


Comentaris. La nena de 6a? i els dos germans petits van amb el pare i tenen les tres bicicletes que el pare guarda. Parlen en català. Volen i dolen entrar en el joc però els falta agilitat i seguretat. Quan se'n van les nenes, el pare aplega el tres fills i canvien de lloc. La gran va a observar d'altres, el mitjà seu sobre l'os de pedra i el pare li dona indicacions. El menut ha muntat la seva bici i està aturat. Bici amb dues rodes suplementàries. (Les rodetes no calen avui perquè els infants d'un any, tot just caminar poden aprendre a anar amb bici impulsant-se amb  els peus. M'hi fixo molt perquè el meu pare, mecànic va inventar (1956) unes rodetes perquè jo, coix de polio,  als cinc anys pogués muntar amb bici i, quan l'agafava el meu germà de vuit anys, les rodetes es pujaven amunt).

Interpretació. Donem massa mitjans als infants, el protegim massa i no deixem curs al desenvolupament natural físic i social relacional. El bon pare vigilant no ajudava. La mare tranquil·la, sense moure's deixava fer la filla i sols li va advertir que un noiet més gran, potser magribí, volia jugar amb ella.

En marxar, vaig saludar la mare dient-li que tenia una filla forta, amable i solidària, que fossin molt felices així i que veia l'educava molt bé. No vaig dir res al pare dels tres fills amb bicis però dic i digueu que no calen bicis de quatre rodes; quan els infants caminen, una bici sense pedals i a córrer.


 

Recurs. Obro la bústia. Publicitat; a la paperera. Ep! és un quadern, molt ben il·lustrat amb paraules i números (nombres) és atractiu, 66 pàgines ben il·lustrades que combinen imatge, text i molts indicadors aritmètics (matemàtiques). 

No té preu, i com ja havia fet fa molt anys, diria als alumnes que pel barri miressin d'aplegar una trentena de fulletons,  que seria un quadern d'exercicis. De fet, més que exercicis, de problemes matemàtics.

Tot publicitat. Tot aritmètica per exercitar

Molta aritmètica, adequada per a infants de 9 o 10 anys. Recompte sumant, comparació de preus, totals, percentatges i descomptes, descomptes condicionats, preus unitaris o preus de conjunts, impostos (IVA), pressupostos, costos al comptat i costos ajornats.

Mides, colors, textures, acabats, varietat.

Gust o no gust,  estètica, bellesa, convencionalisme, actualitat, consum, funcionalitat, economia.

Preus, impostos, transport, muntatge

Contactes, informació ampliada, accessos a internet, accés telefònic, accessos QR, botigues territorials o punts de venda, adreces postals, horaris d'obertura, distàncies punt a punt.

Mapes de la xarxa empresarial o de franquícies. Mapa d'Itàlia amb 43 botigues ubicades. Mapes d'àrees de proximitat Madrid, Badalona i Sant Boi. Contrast amb centres productotrs o distribuidors a:  La Garriga,  Lleida, Bages, Terres de l'Ebre, València, Madrid i a España https://empresite.eleconomista.es/Actividad/FABRICANTE-MUEBLES-VALENCIA/

 

Comentaris. Un quadern  escolar per cap preu, un recurs si hi posem intenció pedagògica: preveure continguts, procediments, àrees, edats... No hi veig límit: matemàtiques, llenguatge articulat amb imatge i gràfics. Podem proposar càlculs que no es poden fer bé si no es llegeixen enunciats verbals, si no s'observen etiquetes publicitàries. Podem partir del quadern, fer activitats i sortir-ne amb més activitats: la producció i comercialització del moble, la qualitat, funcionalitat, moda o tendència. (Abans de 1970, un menjador a Catalunya tenia taula, cadires i vitrina de vaixella i guarniments; no hi havia llibres, potser encara no sofà o 'tresillo'). Exposicions de mobles per visitar en família en dies festius. També estarem dialogant sobre gust, funcionalitat, estètica, artesania o industria del moble. Qualitat de la fusta, tala d'arbres i reproducció o regeneració del bosc. La fusta portada de la taiga de clima fred, la fusta fosca selecta de selva africana.

 

La pedagogia oberta a la cultura i fonamentada en el coneixement de l'infant ho converteix tot en recurs pedagògic. Fem el CLIC/CLICK pedagògic. Poseu-lo sempre en ON i arreu veureu possibilitats d'aprenentatge i ocasions d'educació.

Martí Teixidó, mestre d'escola


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada