Coordinador de coeducació, convivència i benestar?
M. Victòria Gómez Serés al diari de l'educació 12/05/2023
El COPEC considera que la creació de figures noves amb perfils professionals propis de la Pedagogia o la Psicopedagogia pot fomentar l’intrusisme en la professió.
Comentari afegit de Martí Teixidó
L’Administració educativa regula el sistema escolar i per això ha de donar resposta a les necessitats especials personals i socials i a problemes greus que afloren als centres i zones escolars. És una resposta administrativa amb consignació pressupostària però correspon executar-la als professionals als quals s’ha exigit una formació universitària i una titulació específica. No es poden improvisar formacions breus per a cada cas doncs es limiten a donar normes, protocols i instruccions. Els docents, mestres i professors, han de poder prendre les decisions amb coneixement i seguretat pròpia i mai han de respondre que han fet el que diu el protocol, que evidentment està pensat per a guiar-los. L’observació directa de cada cas i les circumstàncies demana pensar abans de decidir i afortunadament a la institució escolar es pot fer en equip pedagògic. (Com en equip clínic decideixen els metges i sanitaris).
Hi ha mestres i professors novells que han de poder aprendre. Hi ha mestres i professors que aporten a l’equip docent anys d’experiència si ha estat reflexionada i han seguit estudiant. Millor que assistir a cursos ‘ad hoc’, estudiar amb llibres i participar en seminaris professionals. I entre els docents n’hi ha molts que s’han graduat cursant especialitats superiors: psicologia, pedagogia, sociologia, comunicació, tecnologia, filosofia, belles arts… Cal reconèixer aquestes especialitats amb complement econòmic i encàrrec de responsabilitats atès que en el dia a dia beneficien tot l’equip docent.
En tot cas avui, l’equip docent o educador no l’integren solament docents d’especialitat bàsica i no s’han de cobrir les responsabilitats de coordinació docent, d’orientació educativa o de direcció pedagògica sense professionals amb la titulació acadèmica corresponent. Impròpiament, els càrrecs dels centres s’han convertit en graons de la carrera docent als que s’hi accedeix solament per anys. És injustificable que amb l’especialitat de grec i llengües clàssiques es sigui coordinador pedagògic, que sense psicologia escolar o psicopedagogia es presideixi una comissió d’atenció a la diversitat o que organitzar horaris es faci amb criteris corporatius sense coneixement d’organització escolar que parteix de les necessitats dels alumnes. Si la direcció institucional no és competent en pedagogia, ha d’estar assistida per professionals de l’especialitat. (Com el president del club de futbol està assitit pel director tècnic i l’entrenador). I faig aquestes analogies per evidenciar la falta de pedagogia al sistema escolar. Darrerament es diu que hi ha vacants d’especialitat que no es poden cobrir. Pel que fa a pedagogia i psicopedagogia és ben al contrari: disposem de molts professionals amb titulació acreditada amb els quals no es compta. Altrament, quan es detecten disfuncions al sistema escolar s’atribueixen als invents pedagògics que impulsa l’Administració educativa i cal que es sàpiga que no és amb la pedagogia ciència ni amb els professionals acreditats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada