dimarts, 3 de maig del 2022

Conèixer la pedagogia de la primera meitat del segle XX. Clara presentació de l'aportació de Montessori per la pedagoga Coloma Mateu.

Coloma Mateu Ramis (@mateu_ramis) / Twitter Aprendre a escriure segons MontessoriUn article clar, excel·lent, sobre l'aprenentatge de l'escriptura amb la consistència pedagògica que no és habitual. (De pedagogia en parla molta gent que mai ha estudiat pedagogia, amb atreviment i frau social). La pedagoga Coloma Mateu escriu amb coneixement i autoritat (d'autor). Ja deixa clar que hom pot parlar de Montessori superficialment; l'existència d'un material específic ho ha afavorit. Pocs han aprofundit el mètode amb la seva amplitud i profunditat. S'ha d'haver estudiat pedagogia.

https://criatures.ara.cat/infancia/aprendre-escriure-segons-montessori_1_4353708.html

 

Tots els mestres que ensenyen a llegir i escriure, ho tenen clar?... Això no és opinable per a un professional. Està fonamentat en biologia i desenvolupament evolutiu. Està verificat empíricament amb extenses experiències de pràctica pedagògica. Posteriorment, avui, està clarament confirmat per la neurociència amb evidències del desenvolupament cerebral cognitiu.

El primer error, mostra de la ignorància, és solament fer atenció al resultat: que ja escrigui, a quina edat. El resultat, la competència escriptora (habilitat psicomotriu) serà resultat d'un bon procés que no es restringeix a l'escriure que s'aprèn per exercitació. Simultàniament i prèvia cal llegir, identificar signes. Prèviament cal oralitzar els sons. Per oralitzar bé, cal discriminar bé el sons. Per discriminar cal haver oït els sons amb la musicalitat d'una o més llengües. L'infant de dos anys que ja parla, distingueix les llengües habituals que oeix (català, castellà, francès, anglès, àrab, urdú...) per la musicalitat, va discriminant sons i si els articula els memoritza motòricament. Això és coneixement pedagògic que integra: neurociència, psicologia del desenvolupament, sociologia comprensiva, biolingüística i lingüística comparativa.

L'aportació de la metgessa Montessori és pedagogia integral i comença amb la motricitat. A l'aula de Montessori els infants es van distribuint en diferents espais: pupitres, a terra, drets pintant mural, fent construccions... i l'activitat d'esbarjo al pati que segueix essent aprenentatge: la sorra, corda, rutlla, dansa...

La consistència científica és interna i també externa. Al mateix temps (1910), el músic Dalcroze inicia la pedagogia musical a l'escola on s'integra moviment, dansa, cant, joc, dramatització que Llongueras va aprendre i desenvolupar a Catalunya arribant a la gimnàstica rítmica. També coincideix amb Ferrière i els 30 punts de l'Escola Nova (Activa) on queda clar que les activitats s'organitzen segons desenvolupament evolutiu i ritme vital (no segons distribiució horària de mestres): activitats de concentració al matí, activitat manual diària a la tarda, molta música, cant, gimàstica i balls...

El primer terç del segle XX és d'una producció pedagògica científica immensa i s'estén fins al resistent Freinet i el Moviment d'Escola Moderna (1970). Després, per la crisi de la pedagogia alemanya connivent amb el nazisme i la invasió de la tecnoeducació nordamericana (1970) s'han ocultat els camins de la pedagogia europea germano-llatina. S'ha fet un aiguabarreig terminològic que per a entendre'n les relacions hem hagut d'estudiar moltes hores però que comporta imprecisió en els practicants i dona lloc a invents per impuls emocional o a atreviment per interessos no explicitats.

 

Gràcies a Coloma Mateu per la seva lliçó de pedagogia. Els mestres i professors en necessiten moltes i ho agrairan. Signarem com a pedagogs els qui hem estudiat pedagogia i seguim aprenent-ne. (El no-pedagogs, aficionats, que s'abstinguin, llevat que a partir de la seva ciència (medicina, música, biologia...) puguin fonamentar un acció pedagògica consistent i seran reconeguts com a pedagogs).

 

Martí Teixidó
mestre pedagog 
 
L'ESCOLA NOVA CATALANA 1900-1939 - DIVERSOS AUTORS - 9788476022719
 
MARTÍ TEIXIDÓ PLANAS, AUTOR DEL LLIBRE: ´PEDAGOGIA, ARA´ | Col·legi Oficial  de Pedagogia de Catalunya
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada