divendres, 27 de novembre del 2020

Proves CB / Escola Nova 21 / Xarxa de Competències Bàsiques - comparativa / 6 puntualitazcions

 

 

Les proves diagnòstiques es fixen en l’alumnat dels centres d’Escola Nova 21 i la Xarxa CB

El Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu ha introduït una sorprenent variable en l'anàlisi de les proves diagnòstiques de 6è de primària i 4t d'ESO: comparar els resultats de l'alumnat de centres de la XCB i EN21 amb la resta. La comparativa s’ha presentat al Consell Escolar aquest dimarts; en canvi, no es van facilitar a la premsa fa un mes, quan es van anunciar els resultats de les proves.

https://diarieducacio.cat/les-proves-diagnostiques-es-fixen-en-lalumnat-dels-centres-descola-nova-21-i-la-xarxa-cb/#comment-22053

En aquesta segona presentació s’inclou una comparativa dels resultats de les proves entre l’alumnat dels centres d’EN21 i la Xarxa CB amb la resta de l’alumnat, en cadascun dels àmbits de competències que s’avaluen (llengua catalana, llengua castellana, llengua anglesa, matemàtiques i coneixement cientificotecnològic), i diferenciant (només en el cas de la XCB) pel nivell de complexitat dels centres (alta, mitjana o baixa).

 

Sis puntualitzacions breus des de la Pedagogia ciència:


1 Marrada de temps llarga per arribar al que la pedagogia ja pot exlicar. I millor, perquè els resulatts sols són una dada, La pedagogia analitza el procés educatiu amb variables d’entrada, de context, de procés, de producte i d’impacte.


2 Que millorin els resulatts de la franja baixa, bé, però un fals consol. Una personalització de l’aprenentatge proactiva els alumnes que poden i afavoreix als que tenen més dificultats en un ambient pedagògic comú.


3 Cal fer avaluació evolutiva (raó a Vallory). Fa anys que demano al ConSupAvaCat que cal elaborar un indicador (científic) de rendiment o valor afegit, diferent dels resultats.
4 El factor personal del docent és determinant. Si s’ensneya amb ‘entudiasme’ s’encomana interès i s’incrementa l’aprenentatge. Això és el que ha d’observar una inspecció supervisora a l’aula, no als papers.


5 L’operació EN21 deu aportar molt baix rendiment si es considera el que es va invertir en persones, hores de formacó i euros de tots que va posar la CaixaBankia.


6 Les proves de CB centades en resultats són per avaluar el rendiment del sistema escolar. Govern i adminsitració democràtics han de donar compte de les polítiques aplicades. No serveixen per avaluar l’aprenentage dels alumnes més enllà d’una dada (temperatura de contrast en un moment donat).

 

Martí Teixidó, filòsof i pedagog.

 


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada