dijous, 3 de juliol del 2025

Aclarim-nos: avaluació d'alumnes, acreditació acadèmica, revisió pedagògica, supervisió educativa.

Aclarim-nos: avaluació d'alumnes,  acreditació acadèmica, revisió pedagògica, supervisió educativa.


 

 

 

 

 

 

Mirem d'aclarir-nos amb una terminologia precisa per a ús professional i emmarcat en la ciència pedagògica. Avaluació és el procés centrat en l'alumne: d'observació, d'orientació, d'adaptació del programa i de valoració del seu rendiment personal (assoliments/capacitat). De l'avaluació es passa a l'Acreditació acadèmica amb qualificacions estandarditzades amb referència al currículum  establert. Amb visió del conjunt d'avaluacions dels alumnes d'un grup-classe i del conjunt de classes l'equip pedagògic fa la Revisió pedagògica (és l'avaluació de centre però per no confondre`ns adoptem el terme Revisió)  i pot donar lloc a rectificacions de professors o ajustament de les propostes didàctiques.


La inspecció és un òrgan de l'administració que esdevé burocràtic i complidor d'ordres superiors (o protocols) si no està integrat professionals de la Supervisió educativa, docents amb llarga i acreditada docència que han fet estudis superiors especiaitzats en ciències de l'educació i d'administració i organització d'empreses, amb clar coneixement de la legislació de l'educació, la processal  i la general.


Certament, en una societat democràtica hi ha d'haver participació dels alumnes en l'Avaluació i dels docents en la Supervisió externa. No hem però d'enganyar-nos i ser dialogant no significa que estiguem en pla d'gualtat de funcions. Ho il·lustro recordant l'escrit del mestre Antoni Benaiges, el mestre que va prometre dur els infants a veure el mar.  "Yo, es verdad, intervengo mucho en las redacciones de los niños. Cuando una palabra o un giro es incorrecto o simplemente de poco gusto, hago que de los propios niños salga la enmienda. Pero si una vez agotados los recursos no aparece la expresión que buscamos, se la doy yo.... En cambio, no seré yo quien dé una idea hecha a un niño..."  El diàleg i la participació dels alumnes és compatible amb una direcció clara que millora l'aprenentatge. Els supervisors de l'educació dialogants escolten els docents sense deixar d'intervenir perquè millorin la seva acció.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada