divendres, 14 d’agost del 2020

Si jo fos el Conseller d’Educació...


Si jo fos el Conseller d’Educació...

Si jo fos el Conseller d’Educació garantiria l’educació ben orientada de tots els infants i joves, sí. Però no mantenint el model escolar actual doncs no serà possible per la pandèmia de COVID-19 i ja pensem en les correccions d’emergència. D’altra banda amb pedagogia es pot fer millor educació. Cal canviar de mentalitat.

L’educació és un procés i es complementen l’escolaritzada centrada amb l’ensenyament-aprenentatge i l’educació a tota hora amb sinergia entre família, escola i mitjans de comunicació sense oblidar que tot ciutadà pel carrer és model d’educació.

 

1      E. Primària (6-12) dos mestres per grup en semigrups estables i espais o temps diferenciats. 9-13h o 15-19h amb possibilitat d’elecció de famílies per compatibilitat. Dues hores són d’aprenentatge personal que la majoria d’alumnes pot fer a casa amb instrumentació informàtica. Per a alguns alumnes els mestres oferiran sessions a l’escola.

2      E. Secundaria (12-16) dos professors per grup en semigrups estables i espais o temps diferenciats. 9-13h o 15-19h amb possibilitat d’elecció de famílies per compatibilitat. Intervenció d’especialistes a discreció per complementar els tutors.  Dues hores són d’aprenentatge personal que la majoria d’alumnes pot fer a casa amb instrumentació informàtica i treball en equip via telemàtica. Amb orientació personalitzada es faran sessions per a alumnes que necessitin suport de professor.

3      El Departament d’Ensenyament proveirà d’equipament o de finançament a través de les direccions escolars segons convingui en cada cas. Així mateix, els docents que facin un dels seus equips i connexions segons la direcció escolar rebran un complement econòmic amb la nòmina mensual (amb efectes retroactius). Tot això amb càrrec a l’assignació COVID-19 de la Unió Europea.

4      Els docents poden diversificar els espais, per seguretat de salut i per creativitat pedagògica.  Cada escola, col·legi o institut pot concertar ús d’espais amb places, terrasses d’institucions, museus, parròquies, ateneus, associacions. Molt recomanable els dies de setembre i octubre mentre es cohesiona saludablement el semigrup. Amb la creativitat del docent, això  té un plus de motivació per als alumnes.

5      A l’E. Infantil (3-6) l’escolarització amb aïllament és molt mal model. Sembla situació de càstig i no permet la interactivitat sensorial, simbòlica i lliure. Recomanar que les famílies s’organitzin en grups de quatre o cinc infants a casa d’un d’ells, com a germans. Els pares i mares poden organitzar el seus torns d’estades de tres o quatre hores o cercar una persona educadora estable. L’escola pot ajudar a trobar educadora adequada i oferir espai a les famílies que no ho puguin resoldre.  La direcció escolar verificarà les despeses econòmiques imprescindibles i ho tramitarà al Departament d’Educació per al seu rescabalament. Es facilitarà repertori de cançons, contes i narracions i guions d’activitats suggerides via telemàtica. Tan fàcil avui, però l’educadora fa el modelatge, no la pantalla. 

6    El servei complementari de menjador no és possible. Es mantindrà el menjador compensatori per als infants que ho necessiten amb les condicions sanitàries COVID-19. És ocasió de revisar el menjador que ha de ser escolar, educatiu. Això comporta que alguns mestres, professors o educadors assisteixin els alumnes dinant amb ells com a activitat d’educació. En el cas dels alumnes de secundària cal pensar que participin al màxim en el servei i també d’ajudants de cuina amb hores taxades.

7    Amb la televisió (punt vermell) o per web avui podem presentar algunes ‘lliçons comunicatives’ que els infants puguin veure amb família. Però comunicatives, com va crear Gerry Lesser amb Sesame Street /Barri Sèsam per a zones aïllades on els infants menors de 6 anys no podien a anar a escola. Tenim TV pròpia.


Dues coordenades organitzen l’alternativa. 1 La seguretat de protecció de la salut, tanta que no hem de preveure que haurem de desmuntar l’organització amb confinaments parcials o extensos; aquest seria un  mal començament. L’estabilitat de grups amb mestres o professors ha de donar una confiança i seguretat creixent, no decreixent. Aviat es veurà que hi ha docents amb seguretat pròpia que no necessiten ajuda. Altres docents està molt bé que estableixin contacte directe amb un professional de la salut del CAP pròxim. 2 La creativitat i entusiasme per una relació educativa intensa moguda per un docent, amb interacció amb un grup intens i oberts al coneixement i a tota cultura. Una ocasió oportuna.

 

Però jo, Martí Teixidó, sóc mestre de l’Escola Activa (1968-1982), inspector supervisor de l’educació (1982-2016), professor de pedagogia i política de l’educació (1992-2012), ara jubilat d’ofici.

 

Doncs el Conseller d’Educació pot considerar-ho.                                  Ripollès 14.08.2020

 


2 comentaris:

  1. Nomes dues coses Martí, parles de que els mitjans de comunicació com una de les eines d'aprenentatge. A jo em sembla molt be, el que no se si saps el que açò significa i quina extrema dificultat te. L'altre es que parles de "discreccionalitat" de qui ? Salut.

    ResponElimina
    Respostes
    1. 1. MCM amb mediació educadora (emocional i racional) Desenvolupat a TDX Educació ComunicActiva. Noteu que poso el mestre davant dels mitjans que ensenya a llegir-los (denotació i connotació).
      2. Profesdor tutor interdisciplinari. Però si no sap prou English, o biologia... intervé, segons necessitats, no regularment el professor especialista.
      Confio haver-me explicat. G

      Elimina