dijous, 10 de maig del 2012

Competència Bàsica: comunicativa-lingüística-audiovisual

 Un recurs d'excel·lència per a utilitzar a l'ensenyament




No acabem d'incorporar la competència bàsica
Cb1: Comunicativa lingüística audiovisual com ha quedat proposada a Catalunya a diferènciad'España i de la Unió Europea.

No us perdeu la didàctica excel·elnt del programa de ciència i tecnologia Quèquicom de Canal 33,  els dimecres vespre

Vegeu l'excel·lent programa que han fet sobre construcció àudiovisual. 
Quèquicom

És un programa per dur a la classe, de primària o de secundària.
Que els vostres alumnes no se'l perdin. Deixeu-los veure i després obriu conversa. No es tracta de veure-ho a la contra. Críticament no és a la contra. És molt interessant la dimensió creativa que evidentment es pot utilitzar per falsejar la realitat i això també s'ha de saber.

Prepareu-ho bé. Sortirà a la propera Prova de Competències Bàsiques de 6EP i de 4ESO. O no, però segur que us dóna una arrancada d'activitats sobre llenguatge verboicònic, alfabetització verboicònica, que l'ensenyament ha d'incloure. Hi ha encara més activitats de semiòtica de la comunicació de masses que hem d'aprendre, més bàsiques que la gramàtica de textos verbals,  i hem d'ensenyar als alumnes. No en dubteu.


El programa Quèquicom ha d'enganxar els alumnes d'ESO. Incorporeu a les vostre classes un temps per parlar-ne. No cal veure'l a classe. S'ha de veure a casa i si pot ser amb els pares. Parlar-ne dóna la veu a alumnes que en els continguts habituals no parlen.

Quèquicom a Canal 33 els dimecres. http://blogs.tv3.cat/quequicom.php?itemid=29127 Una excel·lència de programa amb una consistència didàctica sorprenent. Ens dóna moltes idees als docents. Més que el romàntic MESTRES que, llevat d'aguns mestres i professors amb pensament pedagògic clar (cap d'ells hi era a la traca final) semblava que ens llepàvem les ferides.




1 comentari:

  1. EFECTIVAMENT , El Quèquicom és un programa excel.lent amb moltes possibilitats didàctiques ; una “ perleta “ que podem utilitzar ja des de cicle superior de primària per trencar la concepció que relaciona sistemàticament la mala qualitat televisiva amb la màxima audiència.
    A més de ser una eina que ens ha d´ajudar a la necessària integració de dos mons que sovint es donen l´esquena però que tenen molt en comú, aquest espai televisiu pot esdevenir un fantàstic complement del currículum , tant pel seu contingut científic i tecnològic, com per la utilització d´un llenguatge fàcil de comprendre i sense expresssions massa especialitzades. Ofereix una informació clara d´una manera àgil i dinàmica , sense avorrir . A més, potencia l´ús del llenguatge visual ,que és un recurs que no aprofitem gaire, tot i que aporta una informació complementària al textos orals o escrits que facilita la utilització de certes habilitats mentals i afavoreix el desenvolupament de la competència lingüística.
    Personalment, durant aquest curs i treballant amb nens d´ambients socio-culturals desfavorits, he portat la televisió a l´aula en vàries ocasions i també he demanat als alumnes que vegin algun programa a casa, ja sigui en familia o amb el grup de companys. L´experiència ha estat altament satisfactòria, ja que a més d´ajudar als nanos a donar valor a aquest mitjà com a font de desenvolupament del coneixement, és un recurs que afavoreix la convivència i promou el diàleg familiar.
    Tenim la imperiosa necessitat d´aprofitar el potencial educatiu que tenen TOTS els programes. Fins i tot aquells que no tenen en si valor didàctic i que considerem que interfereixen en la transmissió de valors , poden ser útils per a la confluència, doncs reuneixen elements susceptibles de ser punt de partida de diferents accions mediadores i ens otorguen als docents la capacitat de donar valor didàctic a un espai televisiu que d´entrada, no el té.
    Carme Rider

    ResponElimina