diumenge, 16 d’abril del 2023

XXIV EXPORECERCA JOVE de MAGMA. Valor pedagògic.

 

 XXIV Exporecerca Jove

XXIV EXPORECERCA JOVE promoguda per  MAGMA 

He participat com a jurat  seguint les exposicions en directe i amb diàleg de projectes realitzats de Receca Jove d'anys anteriors a Cornellà. Enguany s'ha fet la fase final dels projectes millor valorats d'estudiants de batxillerat al Teatre de l'Aliança de Poble Nou (14.04.2023).

A la Societat Catalana de Pedagogia vam decidir incorporar-nos com a patrocinadors pel seu valor pedagògic que volem contribuir a difondre. Es promou el vessant d'aprenentatge de pensar, de conèixer i estudiar però de pensar i crear. És l'aprenentatge actiu que promou l'Escola Nova des d'inici del segle XX i que cal estendre en tota l'etapa d'escolarització, dels 3 als 18 anys d'edat. Ara, al segle XXI, amb més motiu atès que l'accés a la informació s'ha estès, la tecnologia digital la posa a l'abast, però cal arribar al coneixement i aquesta és la creació que ha de fer cadascú. La informació operada amb la formació esdevé coneixement i com més informació cal processar, major i més intensa ha de ser la formació assolida. La formació s'assoleix durant tot el procés d'educació que avui no pot ser recepció sinó que ha de ser observació, cerca, escolta, lectura acció, experimentació, diàleg, assaig, verificació. Tot amb dimensió personal (dedicació i voluntat) i dimensió social (cooperació i entusiasme). L'experiència de l'aprenentage en grup a l'escola o institut és una de les millors oportunitats per aprendre junts i 'digerir' l'excés d'informació i d'accés digital. Alhora és l'ambient d'activitat i aprenentatge que ha d'enganxar tothom i ningú ha d'abandonar abans de temps.

Les presentacions de recerca jove es fan en estands amb elaboracions de recursos físics i digitals. Disposen d'un temps prudencial i els observadors directes dialoguen amb els presentadors autors en llengües diverses (català, castellà, anglès, gallec). Les presentacions finals han estat fetes en tribuna de teatre per a públic assistent i jurat.

 

Valoracions per donar a conèixer

La seguretat comunicativa amb què exposen els estudiants és un aprenentatge que es fa exercitant-lo potenciat pel ritual social de respondre amb seguretat als observadors atents. El salt qualitatiu d'aprenentatge és evident en tots els estudiants i marca gran distància amb les presentacions de classe que és per on es comença. En presentacions públiques cal conèixer el tema i molt més: dominar l'oratòria expositiva, cuidar el gest i la mirada, comunicar amb l'auditori i gestionar el temps assignat.

Una derivada és l'autocontrol personal, molt millor que els qui surten als mitjans i diuen que estan nerviosos. S'aprèn progressivament, guiats pels professors, des de l'aula a les presentacions exteriors.

Es potencia els joves estudiants actius i voluntariosos i s'evita la jerarquia de suposada intel·ligència a vegades per això mateix, mancada de voluntat.

 

Accions per a estendre-ho 

S'ha d'anar estenent fins a activar-ho a totes i cadascuna de les comarques de Catalunuya. La participació de col·legis i instituts serà creixent, en nombre però també en exigència de qualitat.

Aquesta funció d'extensió encaixa en les funcions dels Centres de Recursos Pedagògics iniciats el 1982 com a centre de cooperació i intercanvi d'experiències de docents. Lamentablement se'ls ha decantat a ser oficines de gestió de la formació del professorat o serveis educatiu per al que toqui i sembla que hagin abandonat la funció pedagògica d'iniciativa de proximitat.

Els col·legis i instituts, els professors, han d'estar atents i animar-hi un grupet de dos o tres que s'animaran conjuntament. La seva activitat i elaboració forma part de l'avaluació acadèmica, evident.

 

Dues observacions

Tan bons comunicadors i comunicadores però tots deien: 'la meva recerca' com es fa tant actualment en la societat postmoderna: 'la meva tesi', 'el meu llibre', 'el meu article'. La societat postmoderna ha perdut la modèstia que és una virtud també social i penso que l'hem de suscitar i caracteritza els grans savis. D'altra banda des d'un punt de vista comuniactiu cal fer referència al contingut com ara 'aquesta recerca de localització d'espècies marines'.

En conjunt s'ha evidenciat que els estudiants han disposat de molt pocs mitjans, els que ells s'han pogut proporcionar, els de casa seva. Sembla que no s'ha facilitat l'accés autònom a laboratoris i tallers. Amb estudiant responsables de setze a divuit anys ha de  ser possible amb autorització discrecional.


Impuls d'iniciatives pedagògiques consistents

En la política educativa de Catalunya es va tenir l'encert d'incorporar el treball de recerca a Batxillerat, treball de recerca que s'ha generalitzat com a obligatori. Em sembla excessiu que s'hagi volgut estendre a l'Educació Secundària Bàsica i ja estava bé com a treball de síntesi. Alguns d'aquests treball de recerca o de síntesi s'han de presentar fora del centre, en centres cívics culturals, ateneus o associacions de veïns (ritual social).

El Departament d'Educació pot difondre millor el programa ExpoRecerca Jove a través del Centres de Recursos Pedagògics. 

Impulsar el Certamen d'Oratòria que amb Editorial Santillana i al Universitat de Barceloina es feia en català, en castellà i en anglès on també participava la Societat Catalana de Pedagogia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada