dijous, 20 d’abril del 2023

L'efecte chat GPT-3.5. El minotaure digital.

 A la Universitat Pompeu Fabra, 20 i 21 d'abril de 2023

II CONGRESO INTERNACIONAL

Innovación Docente, Educación y Transferencia del Conocimiento

Chat GPT Login - Chat GPT Sign Up - ChatGpt 4 Login Free App  

                                                GPT el minotaure digital

Es pregunten pel canvi en l'educació amb la chatGPT-3.5 com a motiu sorprenent que ha entrat en acció. És realment interessant que s'hagi generalitzat el debat que obliga a revisar el concepte, funció i sentit de l'educació. No cal entretenir-se assenyalant el perill en el GPT que és un  Generative Pre-training Transformer. És un pre-instructor, un convertidor d'aprenentatge instruccional generatiu. Si no es distingeix entre instrucció, aprenentatge i educació és difícil poder fer una anàlisi i interpretació.

La instrucció és la part més repetitiva de l'aprenentatge que s'adquireix amb exercici (algoritmes aritmètics, taules de multiplicar, ortografia, caligrafia) o entrenament (gimàstica, instrument musical, eines manuals). L'aprenentatge, de l'ensenyament, és el que queda adquirit en la persona, de l'exercitació, de l'observació, de l'experiència directa. L'educació és el desenvolupament personal integral, amb els aprenentatges adquirits, les capacitats activades (competències) i les aptituds i hàbits disponibles per fer nous aprenentatges. Vegem encara que la formació és (1) el pòsit de l'educació rebuda, allò que s'ha sedimentat i també (2) el procés continu durant tota la vida que consolida i amplia l'educació bàsica inicial amb la cultura, sigui d'acció o de contemplació. La formació es basteix amb valors, els valors que cada cultura accepta com a comuns

L'aprenentatge instruccional a través de la història ha anat trobant instruments i procediments que ho fan més fàcil: numeració, escriptura, imprempta, mecanografia. L'enregistrament de llenguatge, d'àudio o d'àudiovisual no són recursos instruccionals atès que exigeixen discriminació, comprensió i interpretació contextualitzada, són educació de capacitats. El chatGPT-3.5 afecta els aprenentatges instruccionals i també l'educació de capacitats i, inevitablement, afecta els valors que sustenten la formació humana.


Em limito a fer unes anotacions des de la pedagogia ciència sobre els principals interrogants i arguments que es presenten .


  1. El GPT ens facilita l'aprenentatge per recepció, el pre-instruccional, però l'ensenyament-aprenentatge no s'atura aquí. S'afegeix als diccionaris, enciclopèdies, atles, anuaris que lamentablement es fan servir poc tirant del llibre de text o llibre manual. El GPT i altres formaran part de l'aprenentatge i cal aprendre a utilitzar-los.
  2. El GPT pot vehicular moltes 'fake news', efectivament. Encara no sabem si més o menys que la Història, les històries nacionals de vencedors; que els periòdics i mitjans subordinats als poders econòmics i a les majories polítiques. Els docents encara no han incorporat a l'ensenyament la semiòtica de la comunicació i l'anàlisi de la comunicació de massa. Ja és temps de fer-ho.
  3. El GPT dona respostes automatitzades complexes però al capdavall repetitives i cal saber donar-li la volta, preguntar d'una altra manera o contrastar amb mitjans més simples anteriors: enciclopèdia, diccionari, col·legues i professors. L'aprenentatge múltiple i en equip serà un aprenentatge més complet que l'individual. No es pot acreditar sols amb un examen de paper i bolígraf (o ploma) i reduir-ho a una nota numèrica.
  4. El GPT aporta una base àmplia per a fer una elaboració pròpia. El menor temps d'accés a la informació comporta dedicar més temps al pensament d'anàlisi de la informació i elaboració de coneixement. (Recordem: Informació x Formació = Coneixement).
  5. La capacitat per a elaborar pensament propi es desenvolupa amb pràctica i exercici personal, amb diàleg i cooperació grupal i descobrint fonts autoritzades i fiables: persones o autors digitals.
  6. El digital és la darrera etapa de l'evolució del coneixement humà si s'ha desenvolupat la capacitat personal. L'humà ha de fer en pocs anys els procés que ha fet la humanitat en conjunt. L'infant ha de caminar i mantenir-se d'empeus, adquirir la parla, moure's a voluntat,  orientar-se en l'espai, vestir-se i disfressar-se, controlar el foc, llegir i escriure, calcular, passar de mites a racionalització, enllaçar emocions amb sentiments, completar l'objectivitat amb el sentit obert de la vida, veure que ens movem per interessos i també per valors, veure que entre els humans hi ha maldat i bondat... És un nadiu primigeni i alhora és un nadiu digital. És evolució cultural, no trencament amb l'origen. Per això calen tants anys d'educació.
  7. Cal entrar al GTP amb seguretat, amb coneixements previs i un cap ben format, ben moblat per no desorientar-nos. (Com Teseu que entra al laberint del minotaure amb el fil i l'ajuda d'Ariadna). Cal saber contrastar amb altres documents, disposar de referències i treballar en equip. Cal fer a la màquina les preguntes adequades, afinades i disposar de criteris de contrast. Abans de conduir, cal conèixer la màquina i l'itinerari que hom vol seguir. Aquí hi ha feina d'educació.
  8. El GPT ens facilita la feina documental com ho va fer l'enciclopèdia. No ens garanteix la certesa científica atès que hi ha imprecisions, el coneixement sempre és provisional i sempre hi ha interessats que introdueixen l'engany i cal saber olorar-lo. La seguretat  i prudència científica les ha de posar cadascú. La creativitat, més enllà de creuar coneixements diversos, ha de ser hàbit personal. Atrevir-se amb la intuïció, més enllà de les dades disponibles no ho fa la màquina, ho faig jo. No m'hi he d'acomplexar. Jo em puc equivocar perquè penso i invento: la màquina no s'equivoca perquè no ha de pensar i inventar, sols ha d'operar.
  9. Modifiquem l'avaluació. Observem el procés d'aprenentatge en directe i contrastem amb proves de pensar a temps controlat, que puguin fer servir tots els instruments de consulta i documentació. La clau és que el docent formuli preguntes de pensar i relacionar, no de recordar,
Martí Teixidó
pedagog, dr.



Nota crítica

És lamentable, incoherent amb el sistema digital, vergonyant acadèmicament, que estant disponible la diversitat de llengües, s'ignori el català. El web està en anglès i espanyol.  No és innocent, a Catalunya, a la Universitat Pompeu Fabra. No mereix aquest nom.

Proposals may be submitted in  Spanish, English, Portuguese, Italian or French (one language only) . All the communications defended by their authors during the development of the congress will be part of different books edited by Dykinson, Egregius Editions, prestigious publishers very well located in the SPI Index.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada