dilluns, 1 de gener del 2024

Recursos pedagògics per al 1r dia del trimestre 2024. Motivació i cultura.

 

El 1r dia del segon trimestre, enguany el dilluns, 8 de gener, és un dia clau per acollir els alumnes i copsar aviat al seva atenció per a l'aprenentatge. Amb vailets de tretze anys, en una ocasió els vaig presentar la configuració del calendari des de Roma com venia explicat al Calendari dels pagesos. Altres anys vaig recórrer a alguna explicació d'aquest calendari, cada anymés complet i ben documentat. Enguany ja tindria a punt l'entrada a classe.

"El judici de l'any", que ve versificat per Anaís Falcó i Christian Simelio, és ben adequat. 

 

 

També s'hi pot trobar "Transhumància, camins ramaders, pastors i pastores" o com recol·lectar, assecar i conservar plantes medicinals. També conèixer els rellotges analemàtics i potser se'n podria fer un al pati. Tot i més al Calendari dels pagesos 2024, un quadern de 54 pàgines per 4,20 €. Tot un recurs cultural que podem convertir en recurs pedagògics si hi sabem posar objectius d'aprenentatge.

 

1
Pot començar llegint, recitant el professor, creant modelatge. Si son alumnes que  ja llegeixen bé els alumnes, recitant, s'alternen en equips de dos (com presentadors de ràdio) per mantenir un bon to. O  també una estrofa cada un; seran dues lectures completes per tot el grup-classe (15x2). Cal posar musicalitat a la llengua oral. Llegir en públic és diferent de llegir personalment: vocalització, modulació, èmfasi, velocitat pausada.

2
Observar, millor auditar,  el ritme  amb versos octosíl·labs molt regulars i rimes consonants. Es pot fer lectura coral si no s'ha fet en cursos precedents. (El teatre grec és un model pedagògic social).
 
3
Es convida els alumnes a afegir alguna estrofa. En equip parella, va bé. A l'escola 'aprenem' conjuntament, 'intruïm/exercitem' individualment. Cal crear noves estrofes focalitzades en judici de l'any 2023 sense repetir els assumptes tractats.
 
4
Escollir individualment una estrofa, llegir-la i explanar-la amb seguretat (exercitació individual). Suggereixo la pràctica tradicional de posar-se dret per parlar; es respira i vocalitza millor.
 
5
Debat obert amb pensament filosòfic. Construir i comunicar pensament. On millor sinó a l'escola, entre iguals, amb la mediació d'un adult amb cultura, el professor. Podran reflectir el què han oït a casa, podran oir altres pensaments que entraran en les converses a casa.
 
6
Es pot diversificar. Alguns alumnes preferiran fer una il·lustració gràfica d'una estrofa. Algun alumne pot assajar de cantar-la. Es pot seleccionar una fotografia/pantalla per a il·lustrar cada estrofa. Cadascú desenvolupa allò que més li ineressa, per al que té més aptituds. Cadascú fa un aprenentatge passiu  del què li ofereixen els altres. Aprendre junts és condició motivadora a l'Educació Secundària.


He iniciat la proposta amb llengua i poesia mètrica però el professor pot considerar que d'entrada enganxarà més els alumnes amb debat de contingut. Intenció primera: captar la seva atenció des del primer moment. Aprenentatge ocasional, de reforç d'anteriors o d'anticipació de posteriors. Ambient cooperatiu d'aprenentatge i també exigent.

En tot cas vull posar de manifest que la clau és que el professor entra a classe convençut de comunicar-los  alguns aspectes culturals que ell mateix troba interessants. Segur que connecten amb el currículum, però aquí posem l'accent en la relació triangular:  professor, alumnes i cultura en sentit ampli.

1r de gener de 2024

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada