https://diarieducacio.cat/author/mteixido/
Sobre l'esport infantil
L’esport està en contradicció total en la socetat del nostre temps. Jocs
olímpics, ara a Xina? O competicions esportives? Juga al futbol el
Barça? O és l’espectacle de massa futbolística?. L’escola ha de ser
coeducativa? (De fet sols és mixta, en molts casos). Questionem les
escoles que discriminen per sexe/gènere? L’esport, l’esport escolar,
discrimina sempre i no s’han admès equips escolars mixtes.
Esport i adolescents i joves. A ls mitjans de comunicació no es parla
d’esport, de bon joc, de bellesa i d’espectacle bell. (llevat del
patinatge artístic). Tot és competició, resultats, i cal ser el millor
fer història; com Messi, com Nadal, com Jornet… I ser número u, poden
ser-ho molt pocs. A aquests els ha compensat l’esforç i la constància.
Quants adolescents poden preveure compensable l’esforç i la constància?
Tornem a l’inici, a l’inici de la història. Fem jocs esportius! Ja a
l’escola, al barri, el cap de stemana. Que juguin sense competir.
Guanyar és un valor; jugar elegantment, jugar diferentment, no fer
faltes… molts valors a ponderar. Que juguin i que després vagin a
prendre un crep amb refesc, junts rient i fent gresca. Que ningú els
pregunti per quant (resultat) han quedat. Han jugat, han viscut, creixen
junts. No deixem que abandonin el joc esportiu ni quan arribin a la
universitat. A més de tot, el què hem dit, el joc no competitiu oxigena
el cervell i refrigera les neurones. Jocs esportius.
Sobre gènere i educació
Article necessari en un temps que per superar la repressió sexual s’ha activat un reflux de pressió sexual vestida de llibertat. Afortunadament, gràcies a la ciència distingim bé sexe biològic, de sexualitat hormonal-psicològica, d’orientació sexual. Un procés evolutiu cultural que ha fet l’animal humà explicable.. La cultura ens aporta llibertat i específicament d’afectes, de voluntat i de relacions però no convé anar contra natura. La llibertat no és elegir el sexe biològic. Ja s’ha fet desenvolupant el sistema Müller (femení, el bàsic a diferència del mite bíblic), o en l’altre cas inhibint-lo per efecte hormonal i desenvolupant el sistema Wolff (masculí). La cultura conformava aquesta identitat reforçant ser dona o ser home. Efectivament, es forçava algunes persones en les que la sexualitat hormonal era diferent dels sexe físic i estem convençuts que hem de respectar la persona. Amb independència del sexe i de la sexualitat, i sense canviar-ho, les persones adultes poden establir relacions sexuals, de plaer, d’afectivitat, de convivència o d’amor. Però no compliquem la vida als infants amb una elecció d’orientació sexual, abans de temps i que comporti modificacions bioquímiques o fisiològiques. La llibertat i la felicitat no les aporta escollir el sexe sinó conèixer-se, acceptar-se i establir relacions gratificants.
Sobre mites i educació
L’educació i els mites. Reflexió interessant, necessària que es va iniciar per a nosaltres amb Sócrates-Platon i en l’època actual va tractar Freire amb la demitificació (incloent la desmitificació de la conscientització).
Les tres obres d’Harari tenen gran interès per als docents per disposar d’una visió global i evolutiva de l’animal humà i de la construcció cultural. Malgrat tenir una especialitat, tot docent ha de poder presentar el coneixement als alumnes amb una visió global.
En la primera i segona infància l’educació s’ajuda dels mites, narracions per comprendre la realitat (Egan ho ha actualitzat sense contradicció amb la ciència). En la tercera infància o adolescència s’ha d’anar desmitificant, entre racionalitat i emocionalitat. L’activitat crítica no és anar a la contra sinó veure el fons de saviesa dels mites, quan han estat utilitzats interessadament i quina són falsos ja en origen. Cal sortir de la ignorància i de les supersticions. La ciència, és un altre mite explicatiu de moltes percel·les de la realitat, no de totes. Les filosofies-religions aporten visió del cosmos i sentit de vida i han d’acceptar el veto de la ciència. Amb una educació consistent cada persona farà la seva opció amb llibertat de consciència.