Les proves diagnòstiques es fixen en l’alumnat dels centres d’Escola Nova 21 i la Xarxa CB
El Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu ha introduït una sorprenent variable en l'anàlisi de les proves diagnòstiques de 6è de primària i 4t d'ESO: comparar els resultats de l'alumnat de centres de la XCB i EN21 amb la resta. La comparativa s’ha presentat al Consell Escolar aquest dimarts; en canvi, no es van facilitar a la premsa fa un mes, quan es van anunciar els resultats de les proves.
En aquesta segona presentació s’inclou una comparativa dels resultats de les proves entre l’alumnat dels centres d’EN21 i la Xarxa CB amb la resta de l’alumnat, en cadascun dels àmbits de competències que s’avaluen (llengua catalana, llengua castellana, llengua anglesa, matemàtiques i coneixement cientificotecnològic), i diferenciant (només en el cas de la XCB) pel nivell de complexitat dels centres (alta, mitjana o baixa).
Sis puntualitzacions breus des de la Pedagogia ciència:
1 Marrada de temps llarga per arribar al que la pedagogia ja pot exlicar. I
millor, perquè els resulatts sols són una dada, La pedagogia analitza el procés
educatiu amb variables d’entrada, de context, de procés, de producte i
d’impacte.
2 Que millorin els resulatts de la franja baixa, bé, però un fals consol. Una
personalització de l’aprenentatge proactiva els alumnes que poden i afavoreix
als que tenen més dificultats en un ambient pedagògic comú.
3 Cal fer avaluació evolutiva (raó a Vallory). Fa anys que demano al
ConSupAvaCat que cal elaborar un indicador (científic) de rendiment o valor
afegit, diferent dels resultats.
4 El factor personal del docent és determinant. Si s’ensneya amb ‘entudiasme’
s’encomana interès i s’incrementa l’aprenentatge. Això és el que ha d’observar
una inspecció supervisora a l’aula, no als papers.
5 L’operació EN21 deu aportar molt baix rendiment si es considera el que es va
invertir en persones, hores de formacó i euros de tots que va posar la
CaixaBankia.
6 Les proves de CB centades en resultats són per avaluar el rendiment del
sistema escolar. Govern i adminsitració democràtics han de donar compte de les
polítiques aplicades. No serveixen per avaluar l’aprenentage dels alumnes més
enllà d’una dada (temperatura de contrast en un moment donat).
Martí Teixidó, filòsof i pedagog.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada