dissabte, 27 de juliol de 2013

Scalada (Cirque du Soleil) Scapada a Andorra: una hora de fantasia per la capacitat BIOacrobàtica, PSICOexpressiva, CULTtècnica, ESPRITinnocent

Una proposta per motius comercials però ben construïda sobre la dimensió humana integral.




Suggestiva, fantàstica, musical, vocal, apunt multicultural i resulatt efectista... una performace/realització senzilla, altament expressiva, de persoens que han assajat/entrenat hores i hores.

El vídeo sols insinua aquell efecte plàstic-estètic-musical que atrapa des del primer moment. (Amb tot -pena- massa persones més pendents d'enregistrar que de veure i viure... i a partir d ela meitat havien desconnectat i xerraven). Què podem fer pels infants d'aquest pares que han dipositat les seves il·lusiosn en els objectes i consum? Farem que ells de petits no perdin l'admiració, la sorpresa, l'encantament, la fascinació... per després, ja me´s grandets,  ser creadors: inventar, sorprendre, encantar, fascinar... No els neguem allò que ha estat negat a la generació del seu pares.

Té valor educatiu. Pot ser motiu d'aprenentatge per als infants. Ja estaria bé que cada curs, a cada escola, es pogués fer un taller de quinze dies amb alguns d'aquests creadors i acròbates. Una llavor d'estètica personal i domini del cos que els quedaria de per vida.  Alguns, ben dotats, a vegades els qui semblen més inquiets i belluguets (nosaltres no els considerem hiperactius ni transtornats com nosaltres no ens sentim hipoactius ni transtornats per no ser capaços), serien el relleu generacional  d'aquí a  quinze anys i s'estalviarien sentir-se fracassats a l'ecola. Seguiriem veient Scalades. Puzzles, Saltimbancos, Alegries, Circ's-Cric's, Tricicle's, Comediants, Joglars.

Recordo l'excel·lent taller de circ fet a l'Escola Ferran i Clua de Valldoreix, conduït per Tortell Poltrona  i promogut per les directives Agnès Gradaïlla i Carme Pomés (1988). No podem oblidar que Joglars amb Boadella i Comediants amb Font van iniciar-se a les escoles d'estiu fent cursos a mestres (1970). Ha passat temps però cal recuperar la iniciativa creadora i pedagògica alhora. Martí Teixidó

divendres, 19 de juliol de 2013

Perles culturals, aproximació social, profunditat antropològica, suggestió pedagògica.

PUZ/ZLE de la complexitat humana, de la diversitat cultural,
                                de la percepció integral: propiocepció-exterocepció-interocepció.
                                camí de la interiorització.

creació d'Easstman / Sidi Larbi Cherkaoui
No té pèrdua. Solament ha estat dos dies al Grec - Barcelona.

I l'espai del Teatre Grec de Barcelona, fons de pedra en la nit d'estiu de lluna nova amb el reclam rítmic del tòtils.
El buit fet a la muntanya, l'antiga pedrera que algú va tenir la genial idea de convertir en el petit Epidaure de Barcelona.




Perla cultural
Integra molt bé el coneixement del cos, la seva flexibilitat, agilitat i resistència
amb melodia vocal, harmonies vocals, melodia xiulada del flabiol al vent,
escenografia simbòlica, lloses, blocs i pedres... matisos percebuts, inexplicables
accció, agressió, abraçada, carícia i repòs articulats amb l'escolta serena
estètica total, ètica intercultural, noètica antropològica, projecció kósmico-theològica
En orígen, el theatre grec és contemplació, té un caràter religiós: relliga els humans, els seus drames i les seves festes amb els déus, amb la divinitat, amb el sentit que li dóna a Tot.



Aproximació social
Diversitat d'orígens, diferents identitats, obra comú, harmonia en al diversitat.
Reflecteix igualtat, sense jerarquia, sens perjudici de la diversitat. (Sí, direcció tècnica)
No hi ha ni rei, ni president, ni esclau i cadascú fa el seu paper en l'obra conjunta.
(Torna al teatre grec on hi ha personatges intercanviables, el drama i el goig humà, l'apedregament i la mort, el record -del cor- i la resurrecció, el cor vocal de la consciència col·lectiva)

Profunditat antropològica
Som cos (múscul, estómac i nervi), moviment, ritme, impuls
Som ànima, ment, sentiment, emoció, reacció, confrontació, compenetració
Som animal d'esperances i memòria, aspiracions, projectes, decepcions, tristeses
Cherkaoui mostra una interiorització mediterrània, melodies primigènies de Còrsega que tenen ressons de l'antiga Grècia, dels pobles mediterranis orientals al els que ha sabut integrar integrar la persussió dura obstinada de Japó. Ha anat als orígens culturals, més comuns del què ens pensem, sempre sorgits de la naura i el clima de cada indret.


Suggestió pedagògica
Aquestes propostes integrals són altament suggerents a la pedagogia, una intervenció integral i respectuosa sobre l'altra persona, sobre el grup de persones. El més simportant és la relació interpersonal i el referent és la cultura, la creació humana sobre la natura respectada.

Dona valor a totes les dimensions humanes començant pel cos amb totes els seves potencialitats gaudis i passions. Comporta coneixement i sentiment de la realitat, dels altres, de relats mítics o experiències històriques. Es projecta a l'harmonia social, construcció col·lectiva, respecte a la diversitat, S'obre a l'infinit de sentit i significat del món, de la vida... allò que no controlem tot i ser gent de ciència i consciència... és transcendència.

La càrrega simbòlica d'aquesta perfromance/realització neutralitza els excessos de pedagogia verbalista. Massa paraula, menys expresisó facial, poca musicalitat del llenguatge, desatenció al moviment corporal (esepcialment del docent que seu, seu sobre la taula o es passeja anant i venint).

La composició i transformació escenográfica hauria de ser habitual a les nostres aules segons l'activitat i el seu significat (canviem blocs de pedra per taules; solament caldria tenir marcats els punts de referència a l'aula perquè tot i canviar, cada moble al seu lloc)

Hi ha moments especialment suggerents  (ritme de peus amb serenitat mental) per aplicar amb el grup classe en favor d'infants vistos com a  hipercactius que són els que ho resoldrien millor. Martí Teixidó

divendres, 5 de juliol de 2013

Recursos a partir de materials verboicònics de TV

Joséphine 05.07.2013 a TV3 (enllaç solament disponible una setmana)

Amb el cap als estels

Sèrie francesa a TV3
Episodi o seqüència que podria haver estat interessant a sessió de tutoria:
  • desmotivació sense falta de capacitat, 
  • assetjament escolar, 
  • falta greu a l'institut, 
  • adolescent i comunicació amb la família...
L'únic que ens cal és la intenció pedagògica, la idea ceativa i penar quins objectius i quin metode.
Hem proposat el model mediació de la comunicació de masses
a Escola ComunicActiva des 1992

http://www.tv3.cat/videos/4377990/Amb-el-cap-als-estels














http://www.tv3.cat/videos/4377990/Amb-el-cap-als-estels