Per què excel·elnt en pedagogia?
1 Desvetlla interès, motiva. Gener ho presenta amb decisió, amb convenciment, enthusiasmat i enthusiasma, enganxa.
2 Es presenta per a diferents persones, amb diferents interessos i capacitats. Potser no s'entén del tot si faletn coneixements previs però es segueix i s'aprèn.
3 És eficaç. Segur que qui segueix unes quantes emissions o vídeos aprèn d'opera o música i d'altres coneixements presentats.
4 Sorprèn, és suggerent. Dona ides per a d'altres coses. La creativitat sorgeix del creuament de coneixements i procediments diversos.
Ens estan donant lliçons als mestres, professors i pedagogs. El presentador sap atraure els espectadors i dur-los al contingut sense haver de posar ordre (ensenyament). Mireu com de ben dissenyat i construït està el programa (pedagogia). Tracta de música però no de manera especialitzada, separatista, excloent, com es fa a moltes classes de música, de matemàtiques o de filosofia... particularment d'educació secundària. A l'emissió d'avui: Bel canto, tracta de respiració, s'esmenta la mysthica, ho associa a l'esport i a la tècnica de salt d'alçada. Una seqüència molt ben encertada del film Billy Eliot, una explicació de la permanença i el canvi en la Història aplicada en aquest cas al cant. Fins i tot -atrevit- es fa esment de la frustració i del suïcidi d'una persona que va tenir un èxit prematur i fugiser. Que no és un bon pretext per parlar-ne amb els alumnes?: d'éxit sorpenent en l'esport, en la música i venda de discs... I al final música desintoxicant amb La Troba Kung-Fú.
Tan problema com tenim a l'ensenyament... per falta de motivació dels alumnes. Tan malament que tenim la pedagogia al país perquè soalment serveix per fer tesis a la universitat... I ara un equip de comunicadors i d'altres experts ens dóna una lliçó de la millor pedagogia. Evidentment, quan estem amb infants i joves hi ha interferències que dificulten. Hi ha famílies què solament volen resultats amb bones qualificacions i famílies que pensen que si el seu noi no aprèn res és perquè els profesors no li estan a sobre. Hi ha moltes dificultats afegides, però amb un bon disseny i contrucció pedagògica del currículum escolar i amb uns mestres i professors que entrin a l'aula com Ramon Gener, com Toni Mestres o Marc Boada, com Karlos Arguiñano, com Ramon Folch, com Karl Sagan, com Fèlix Rguez. de la Fuente... amb coneixement i enthusiasme... les interferències es reduirien moltíssim.
Potser els llibres, tants d'eduacció i de pedagogia que es publiquen, no ens serviran gaire, perquè són receptes pràctiques que cal saber contextualitzar o perquè són castell de fum per assolir un grau acadèmic.
I els estudis i explicacions sociològiques, de sistemes educatius legislats (n'hi ha tants) o els determinismes psicològics ens estan deixant paralitzats, sense força per entrar a l'aula i enthusiasmar els alumnes.
Té avui més interès pedagògic detectar els models comunicatius potents que podem veure a la televisió o xarxa internet. Això és modelatge. Cal també saber trobar la fonamentació pedagògica que garanteix la consistència més enllà del presentador. Podem observar genials idees didàctiques i recursos per mostrar coneixement i activar així la nostra intuïció, inventiva. La pedagogia és més enginyeria social que ciència atès que, amb fonament científic, s'ha de dissenyar una intervenciñó contextualitzada i eficaç. Martí Teixidó